One small step for man a big step for US !

Vilken dag! :D
 
Förra fredagen fick vi ett samtal från arken zoo i ingelsta att mina reservdelar hade kommit som dock skickat efter åt  mig till våran trasiga canvasbur. Så idag bestämde jag mig för att åka ner och hämta dom och sedan gå vidare till bruksan som ligger i närheten för lite träning. Vi är väldigt sällan på bruksan för att det ligger på andra sidan stan och jag har ingen bil eller körkort. Och LAT som jag är blir träningen omkring vårat område istället för att faktiskt sätta sig på bussen och gå de sista kilometrarna. Tur som vi hade skulle Anna åka bort till bruksan och filma Isabelle när hon tränade inför lkl3 om 2v, så hon var som vanligt jätte gullig och vi fick skjuts ner till arken och sen skulle vi mötas upp på bruksan.
Vi fick massa olika reservdelar och behövde inte betala en spänn, Fy fasen vilken kanon service!
 
När vi sen kom bort till bruksan sprack vädret upp och solen tittade fram, verkar vara så att solen alltid skiner över bruksan när vi kommer dit? Isabelle blev kommenderad av anna och filmad och det så kanon fint ut lite finlir här och där men bara "småstrunt" som snabbt är fixat! Kommer gå kanon för dom tror jag! :)
Vajlo var uppbunden i skuggan den större delen av tiden och låg tyst och snällt ner under hela tiden.
Efter en stund tyckte Anna att jag skulle prova på apportering med metallapport, jag skrattade och sa att "jaa det kommer ju knappast att gå men vi provar vel".
Sagt och gjort. Vajlo far iväg som en skållad råtta efter den kastade metallapporten dyker ner sniffar en gång griper och rusar tillbaka skit lycklig. Jag bara står o gapar och tror inte mina ögon sammtidigt som jag brister ut i berömm och lycka, jag kunde inte fatta att han grep den utan några bekymmer och rusa lika snabbt tillbaka!
Efter detta prövar jag lyckan ytterligare för att se om det var en tillfällighet och sätter honom platts och gör en klass 1 apportering och han var fundersam först men efter försök nr 2 griper han OCH håller kvar! Det var alltså ingen tillfällighet utan jag har nu Äntligen lyckats att verkligen befästa apporten.
För vi gör samma grej med bruksans egna träapport där han hämtar, gör snygg ingång och håller kvar! Eureeka!
De andra momentena var han lite halvseg i men vad gör det efter en sån super start??
 
Vi provade även lkl3 momentet inkallning med kommendering "stå" bara för skojs skull.
Han gör ett Assnyggt och snabbt läggande ist för ställande :P Och efter ytterligare 3 omgångar där han la sig ist för att ställa sig sket jag i ställandet och körde en inkallning med läggande så han fick lyckas med det och det var riktigt fint.
Frågade Anna & Isabelle om råd för träning inför tandvisningen där nu Vajlo alltid ställer sig och halvt pussar ihjäl domaren. Hur jag på bästa sätt skulle träna in detta. Anna erbjöd sig att vi skulle prova med en gång för att sen kunna ge råd på hur jag ska träna in. Och Anna är verkligen lockande för Vajlo för han älskar henne verkligen och kan ju bara inte låta bli henne :P
Jag satte vajlo och hade en tub skinkost framför nästan på honom hela tiden och vi tog det steg för steg.
Och ännu en gång idag fick jag tappa hakan - det var ju inga problem!
Anna gick bara fram ett par gånger, sen ställde hon sig breve, sedan breve och klappade på honom och till sist en regelrätt tandvisning.
Det är så underbart med snabblärda kelpie's ibland!
Efter första gången anna gick fram och han ställde sig sa jag nej, då satte han sig och fick en klick skinkost, andra gången hon kom fram tiddade han på mig då fick han skinkost sen avancerade vi steg för steg och han ställde sig bara en gång men "ångrade sig snabbt" och vände uppmärksamheten till mig och väntade på belöning - sjult bra!
Så nu vet jag exakt hur jag ska träna detta nu får jag bara ge mig ut och leta upp människor som är villiga att titta i min hunds mun ;)
 
Blev sjukt imponerad av Max som idag var super duktig fast vajlo och han var upp bundna nära varandra, dom har verkligen gjort framsteg och klivit en bra bit frammåt då max inte ens brydde sig om att Vajlo fanns - Ni är så duktiga!
 
Som toppen på allt kommer vi hem och jag börjar laga buren som förövrigt var superenkelt. Det var rätt delar som passade perfekt + att de hade skickat med dubbel uppsättning med reservdelar! Lycka!
Så nu har jag en trött hund och en hel bur :D

Sötaste Pepsi

Finaste kelpiegrabbarna 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback