Svår störnings träning

"Ju fler desto bättre"  - Så känner jag varje gång som jag är hundvakt. Och speciellt när jag är hundvakt till Shiva 
Jag brukar alltid passa på att träna störnings moment med Vajlo och använda shiva till väldigt svår störning. Shiva uppskattar att rasa av sig i långlina och Vajlo får jobba ordentligt med sina uppgifter.
Det som tränas mest är plattsliggningen. Dom hundkompisar som Vajlo redan har tränas och tävlas i lydnad precis så som Vajlo vilket gjort att jag inte kunnat göra såhär med dom för att riskera att man förstör något för dom.
Jag förebygger o tränar att Vajlo alltid ska ligg kvar oavsett vad en annan hund gör brevid honom.

Jag lägger Vajlo platts precis som så på tävling och lägger shiva brevid sen kommenderar ja båda att stanna, backar ca 7m och kallar sedan in Shiva. Inte Vajlo han ska ligga kvar.
I början var detta jätte svårt för Vajlo och han ställde sig upp och följde med fram för shiva sprang ju fram och fick massa godis eller bus belöning. Jag fick börja med små steg och hela tiden berömma att han stannade sedan ökade jag avståndet och belönade mindre under tiden jag backade/kallade in Shiva. Detta är dyrbar träning för oss och det är guld värt att låna shiva till detta. "Skräck" scenariot på tävling är ju att en annan hund reser sig under plattsligget och går ifrån sin platts. Med denna träning ger jag Vajlo en chans att vara förberedd att detta händer men att han fortfarande ska ligga kvar. Förutom inkallningen busar vi precis framför/bakom eller vid sidan om honom. Shiva får även precis intill honom göra några tricks och gärna ge honom lite "ofrivillig"
 (som tex rulla runt och då komma emot honom) kroppskontakt medans vajlo ligger platts och ska då ligga kvar. Förutom att Vajlo får ordentlig störnings träning får Shiva träning på inkallning och lite annan hjärngympa.
Det blir ju 2 flugor i en smäll ;)
 
 
 
 

Kommentarer
Sandra säger:

Åhh va duktig

Svar: Tack :)
Sara & Vajlo

2012-06-28 | 19:46:12
Bloggadress: http://www.milominah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback