Trygg

Idag fick jag verkligen en bekräftelse hur trygg min hund är och hur mycket han litar på mig.

Vi gick ut i det fina vädret för lite fotografering (uppställningskort) och träning.
Jag började ta lite kort medans Vajlo hade tålamod. Det var faktiskt bra träning för både honom och mig.
För mig att lära mig hur jag ställer honom snyggt och för vajlo att vara stilla. Det är rätt krångligt att ställa och fota själv kan jag lova! Nu när jag kom hem o stoppade in bilderna i datorn insåg jag (med lite hjälp ;) ) hur dåligt jag ställde honom med bakbenen. Hans fina vinklar försvann helt för att jag ställde benen för långt bak och benen blev för raka...Jajja bara att plocka med kameran ut imorron igen o försöka på nytt.
Efter fotograferingen tänkte jag köra igenom lydnaden. Vi har jobbat mycket på linförigheten med tipsen som Marlene gav mig och jag tycker att det blivit stor skillnad. Tror att tack vare dessa kommer vi att få med oss mycket positivt till det fria följet i 2;an eftersom Vajlo numera har börjat att bjuda på jätte fina fotgåenden på promenaderna som jag alltid belönar.
Han fuskar sig fortfarande till positionerna och slarvar med snett sittande men det är bara att fila vidare på. Belöningen uteblir helt till han sätter sig rakt och väntar jag ut honom på tex inkallningen efter han satt sig snett rättar han till sig själv o sätter sig rakt, så han vet mycket väl att han fuskar ;)
Under träningen ser jag i ögonvrån hur en man stannar med en liten hund och sätter sig för att titta.
Jag och Vajlo tränar nästan alltid i parken just pga att det är så mycket hundar och människor omkring, o det är skit bra träning spc för mig när någon stannar för att titta (för det händer faktiskt ibland) det hjälper mig att få bukt med prestations ångesten.
Vi fortsätter vidare med vårat "program" och mitt under linförigheten kommer det en pigg BorderCollie lös utan matte eller husse som var jätte sugen att vara med och leka med Vajlo's boll! Den kom aldrig fram hela vägen men följde efter oss hela tiden ca 4m bakom, Vajlo slängde ett öga på den men fortsatte sedan att följa med mig fortfarande fotgående i motsatt riktning utan att sen bry sig. När jag märkte att ingen matte eller husse skulle komma avbröt jag momentet la vajlo platts och gick bort till BC;n för att sen försöka hitta ägaren. När jag gick fram var det en blyg BC tik som genast "kom på" att oj här ska jag nog inte vara och sprang upp för slänten och upp på berget där jag antar att ägaren befann sig. När jag vänder mig om och går tillbaka ligger Vajlo snällt kvar där jag la honom.
Jag belönade stort och mycket, detta var ett jätte kliv frammåt för oss.

Vi har knappt hunnit belöna klart tills mannen som hela tiden suttit och kollat ropar efter mig.
Han ropade att han var jätte imponerad av mig och vajlo, hur vi hanterade situationen och att Vajlo var så duktig o lydig. Han frågade om jag inte kunde komma bort o prata lite då han ville ha lite tips och råd för att komma frammåt med sin hund. Jag lägger Vajlo platts igen och går bort ca 6meter där jag möter mannen Roger och moppsen Gucci. Vi sätter oss ner och pratar en stund och vajlo ligger hela tiden lugnt kvar.
Han berättade att han sett oss många gånger och att han tycker att vi är så himla duktiga. Gucci var egentligen hans dotters hund som han nu tar han om ibland. Han menade på att den var något ouppfostrad och frågade mig hur man kunde börja träna upp henne. Jag svarade med mycket beröm små steg i taget och massa godis så finns det inga gränser och att det bara var o jobba på. Under tiden vi pratar kommer en man förbi med en dansk svensk gårdshunds valp som kommer fram och börjar leka med Gucci. Vajlo ligger fortfarande kvar platts nu 5 meter ifrån dom lekande hundarna och hade legat där i ca 6-7 min! Jag går genast bort och belönar detta med massa godis och fortsättter plattsligget vid dom lekande hundarna Vajlo ligger kvar och jag belönade kortare stunder med godis tills dom båda frågade om valpen och Gucci fick hälsa på Vajlo.
Jag gå bort belönar en sista gång och avslutar momentet. Slut belöningen kunde ju inte bli lägligare än att det blir ett fri kommando och att han fick hälsa på hundarna.
Min stora luns vet just att han är stor och lägger sig o ålar fram den sista biten till valpen och Gucci för att inte komma på fel kant med dom. Efter en stunds lekande var det dags både för Gucci och valpen att gå hem och där tyckte jag att det gott och väl räckte med träning för oss med, så då givk även vi hem.

Att få höra från någon okänd hur duktiga vi är och hur imponerad den personen är av oss gjorde min hela dag och det hade räckt med "bara" det för att få mig lycklig resten av kvällen.
Men att sedan Vajlo fixar alla dessa utmaningar utan några som helst bekymmer fick mig att vara helt lyrisk -inget kan få mig på dåligt humör idag och jag är så himla stolt!

Avslutar med ett av dagens kort där benen blev rätt katastrof och där vinklarna försvann, dock är ju resten av kroppen okej. Ett jäkla pill o få till ett bra kort ;)


Min duktiga snälla trygga älskling


Kommentarer
anna säger:

SKIT BRA JOBBAT SARA!!!! Fan va duktigt!!!

2012-06-12 | 20:09:32
Bloggadress: http://annaochpepzi.blogg.se/
Rebecca säger:

Vad härligt det är när ens hundträning ger resultat och hunden verkligen imponerar på en. Superduktig vovve du har!

2012-06-12 | 21:41:11
Bloggadress: http://www.sheltieliv.fotograf24.se
Emelie o Nova säger:

Vad roligt att höra!!! Duktiga ni är! Och jag älskar bilden i headern!

2012-06-13 | 10:59:00
Bloggadress: http://nagontingstorre.blogg.se/
Fotograf Sofie Gustafsson säger:

vilken härlig blogg du har !:)

2012-06-13 | 20:27:16
Bloggadress: http://www.sofiegustafsson.se
Sara säger:

Tack hörrni! :D

Känns jäkligt bra och nu fortsätter vi sträva framåt!

2012-06-13 | 21:15:20
Bloggadress: http://www.hazeleyes.n.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback