Uppställnings djungeln

Förut gick vi ut igen för att få till bättre utställnings kort.
Idag blev bakbenen bättre men han var mer ihopsjunken och tyckte att helheten var bättre i förrgår...Gaaaaah va svårt det är...!
Personligen tycker jag foto nr.2 är bäst i helhet men där försvinner ju vinklarna. Bild nr.1 är bara allt katastrof förutom huvudet och bild nr.3 ser han så ihopsjunken ut.

Vilken tycker ni är bäst?
Har ni några tips på vad jag kan justera?


Första försöket

andra försöket

tredje försöket

Kommentarer
Amanda säger:

Bild nummer 2 är klart bäst!

Det du kan tänka på är att när man fri ställer hunden är det lätt att huvudet sjunker ner och man förlorar toplinen. Man kan alltså bättra detta genom att lyfta upp huvudet med kopplet. Vissa hundar tycker att detta kan vara läskigt i början men det lär sig efter ett tag man får ta lite i taget :) Sedan kan man köpa ett utställningskoppel som har en bredare "platta" under hakan för att göra det ännu mindre obehagligt för hunden. (jag tillverkar sådana koppel själv om du vill se bild så kolla då in på min blogg under home made! Ligger inga bilder uppe nu på dessa men kommer under de närmaste dagarna! )



För att hunden sedan ska visa mer attityd och stolthet kan man även locka med en godbit framför så att attityden kommer fram.

Bara en sådan enkel sak kan göra att hunden ser bättre ut! :)



Vinklarna bak kan man inte göra så mycket åt eftersom att hunden är byggd som den är byggd! Jag skulle dock försöka att hitta ett mellan läge på bakbenen om man kollar på bild 1 och 2.



Kollar man på bild 1 skulle jag även flytta bak frambenen lite så att det inte ser ut som benen är böjda och att hon "hänger" på dem utan att hon har dem rakt!



Sist men inte minst kolla på hur alla andra ställer sina kelpies och ta lite inspiration från den ena och den andar för att kombinera så att du får en perfekt handling för just din hund! :)



Lycka till!

Svar: Tack för alla tips! Mycket skulle bli lättare och bättre på bild om man var två som hjälptes åt så ena kan få upp huvudet lite antingen genom koppel eller någon som bara står framför och får kontakt. :) Som sagt allt blir så mycket krongligare själv ;)
Vajlo

2012-06-14 | 18:32:27
Bloggadress: http://amandabrugge.blogspot.se
Sophia Adrian säger:

tycker helt klart bild 2!! Även fast vinklarna i bakbenen försvinner lite har han utstrålning där!!!:)

Svar: Håller med dig!
Vajlo

2012-06-14 | 18:34:17
erica säger:

Jag röstar också på tvåan, även om vinklarna försvinner så ser han väldigt stilig ut om du förstår vad jag menar?

Svar: Jag förstår precis vad du menar och håller absolut med, han har en viss utstrålning där och jag tycker att bilden är okej i sin helhet. :)
Vajlo

2012-06-14 | 23:21:13
Bloggadress: http://biche.blogg.se/
Mathilda säger:

Bild 2, skulle jag ha valt.

Det är svårt att fota uppställningsbilder! Det gäller att hunden är alert och att man snabbt får den att ställa upp sig fint. Om det tar lång tid så tröttnar oftast hunden och "säckar" ihop. Ha tålamod, ställ upp, fota lite snabbt, låt hunden röra sig och ställ sedan upp igen :)

Du verkar ha öga för när din hund ser bra ut, så det är bara att träna och fota en massa så får ni snart det där "wow-fotot" :)

Svar: Ja det är de verkligen! Försöker ställa honom kasta iväg en boll framför springa för o knäppa några bilder och sen får han ett fri komando att springa efter bollen. Det brukar fungera för vill få med hans "alerta" uttryck och det brukar Oftast fungera. :P Ska ta hjälp av en kompis så kanske vi får till nått bra är så svårt att ställa och fota själv! Men jag lär mig massor och det är så bra att få se skillnaderna på bild så det är nog bara att knäppa vidare! ;)
Vajlo

2012-06-15 | 11:06:17
Bloggadress: http://mathildashundar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback