apporten ..

När vi tävlade förra veckan ville ju inte Vajlo ta apporten, han var varken intresserad av den och vände bort huvudet när jag förde fram den.
Jag gjorde ingen affär av det utan skrattade lät honom "blajja ur" och gick direkt vidare utan att varken vara kvar i huvudet eller kroppsligen, jag släppte det helt och hållet.
Vi har tränat en hel del på på just apporten dock har vi inte tränat så himla intensivt den senaste tiden.
Ja ändrade vajlo's attityd när vi "tränade om" momentet och han blev glad när jag plockade fram apporten. Han har alltid tagit apporten även om han till en början spottade ut den ganska snabbt, men han har alltid tagit den.
Efter mer träning på apporten satt den som en klocka och han höll den bra och kunde hålla den länge och var minst lika sugen att ta den igen så fort jag höll fram den på nytt.
Sedan tävlingen har jag inte tänkt mycket alls på att han inte ville ta apporten utan tänkte att det bara blev så pga mycket intryck, jag som hade lite tävlingsnerver och samt att han är en liten teaterapa så det kunde även ha varit "en grej" som han bara gjorde.
Vi har heller inte tränat lydnad sen tävlingen utan jag ville ladda om och låta vajlo få lite "semester" innan vi tar tag i det hela ordentligt igen. Jag vill inte tråka ut honom med att ständigt nöta, jag vill att han precis som jag ska längta lite och vara totaltaggad när vi kör. Visst kanske det inte blir så Varje gång men desto mer sugen är han när vi gör såhär att vänta.

Ja vad vill jag komma fram till nu då..?
Apporten.
Vi körde precis ett lydnadspass och han fuskade lite i början precis som nästan alltid och allt var som det skulle. Förutom apporten!!
Även denna gång ville han inte ens ta den och gjorde exakt samma sak som på tävlingen vek undan huvudet och ställde sig upp..Ytterligare en gång tänkte jag att "det var en grej" och gjorde direkt ett nytt försök och fick samma resultat, ville inte gripa vände bort huvudet och ställde sig upp...
Jag fick börja om på ruta 1 (om än i väldigt korta steg) och slutligen när vi kom till slutsteget ville han gripa den igen men dock inte med samma glöd som vi haft tidigare.
Har jag tränat detta alldeles för lite, eller har vi verkligen tappat något på vägen??
Hur som helst ska jag ta för vana att varje dag träna detta iform att inte göra någon som helst grej över det hela utan bara när som helst göra detta moment med allt - fjärrisen, en sked, en toffel den riktiga apporten..Ja det som finns till hands för o se om det är nått med själva apporten eller om jag måste börja plocka isär momentet på nytt.
Jag hoppas att det är den "enkla anledningen" att jag helt tränat detta för lite och han känner sig osäker på momentet..


Vajlo brukar annars älska att få bära saker så väl som att hålla dom åt matte, varför inte på tävling?

Kommentarer
Hanna säger:

Tränade det med min Bacardi genom att snurra medsols, så att hon fick "jaga" apporten. Försök att inte luta dig över honom (om du nu gör det) och jackpot så fort han greppar den. Lycka till!

2012-05-23 | 21:49:05
Bloggadress: http://www.kennelblagul.blogspot.com
Sara & Vajlo säger:

Tack för tipset Hanna!! :)

2012-05-23 | 22:21:35
Bloggadress: http://vajlo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback