Det här med vallanlags test

Idag satt jag inne på fb och klickade in mig på en sida, en "rasklubbs" sida inne på fb med en vallanade bruksras.
På denna sida finns det många som totalsågar vallanlagstesten...Jag frågar mig själv varför?

Detta är några av kommentarer varför v.a.t är onödigt;

"Varför vill ***** ha vallanlagstest officiellt? Är inte vår ras bra mycket bättre än så??"

"Jag tycker ändå att ett vallanlagstest är ljusår ifrån ***** kapacitet! Jag tycker det är att nedvärdera rasen! Vi har mycket mer vallinstikt än att man ska behöva "leta" efter enstaka hundar som har lite instikt kvar. "

"Nästan varenda **** borde få bra siffror på dessa test??? Hur är det en bra utvärdering?

"Samarbete och lydnad ska väl inte ens räknas med i slutploängen.. Har hört så många inkl mig själv som tycker att***** är ljusår ifrån detta test!!!"

Känns som många sätter sin ras på lite höga hästar genom att det faktiskt inte finns så mycket registrerade resultat?
Eller är det så att man helt enkelt är rädd för vad dessa test kommer visa?
Kommer det vara så att det finns fler individer än man trott som saknar denna förmåga?
Vill man inte hålla sig så nära urspungs hundarna som man kan komma?

Sen fanns det naturligtvis dom inne på samma "forum" som tyckte att detta med vallanlagstest är positivt, och ser det som ett positivt sätt att främja rasen.

Nu kan ju jag ingenting om vallning och heller inget om de olika vallande raserna.
Men jag själv kan nog inte se något negativt i dessa test?
Är detta inte bra information för alla uppfödare och för aveln i sig att se hur det faktiskt ligger till med vallegenskaperna i inderviderna man avlar fram?
Är det inte viktigt att dessa egenskaper heller inte försvinner från den arbetande vallhundras man faktiskt har?
Läste någonstans på en sida när jag letade uppfödare och hade bestämt mig för en kelpie att man får en duktiga brukshundarna genom vallegenskaperna och inte tvärt om. Detta är en mening som fastnade i mitt huvud för jag själv tycker att det är riktigt "påstående".
Vi har ju dom hundarna vi har idag för att dessa egenskaperna i dessa vallhundar var något man avlade vidare på.
Jag kanske är helt ute och cyklar med detta men tycker det är synd att man måste räkna bort en egenskap bara för att man idag kanske anväder dessa hundar mer till annat än just vallning. Dock tror jag fortfarande på det som jag skrev, att du får den duktiga arbetsvilliga och samspelta hunden pga just vallegenskaperna och inget annat.

Så, vad tycker ni?
Är jag helt ute o cyklar?
Vad har ni för tankar och synpunkter i detta ämne, dela gärna med er! :)


Kommentarer
Petra & Skurk säger:

Hmm.. svår fråga det där! Egentligen tycker jag att man ska försöka bevara rasen som den ursprungligen är - men samtidigt tänker jag att om rasen inte används för det ursprungliga ändamålet idag, varför avla för just det ändamålet? Vill man valla idag skaffar man ju WK eller BC istället, väl? Undrar hur mycket vall som egentligen finns kvar i rasen idag? Vill man på allvar bevara en ras egenskaper är det nog viktigt att man tar tag i det från början, och inte "avlar bort det" eller fokuserar på andra saker i aveln under en period.



Nu är väl det här ett långsökt exempel, men jag skulle aldrig drömma om att min familjs cairnterrier som är feg, osäker och egentligen för stor för ändamålet, skulle börja med grytjakt helt plötsligt. Bara för att rasen är till för det från början, så betyder det inte att hon har kvar de egenskaperna idag =)



Samtidigt håller jag med dig om påståendet om att det är vallegenskaperna i kelpien som gör den till den hunden den är, så.. ja du hör ju vad kluven jag låter :D Sen är jag nog en smula irriterad på just den här diskussionen av diverse anledningar... du vet ;) haha!

2012-05-30 | 17:56:04
Bloggadress: http://petraskurk.wordpress.com
Sara & Vajlo säger:

Petra jag håller helt med dig, man blir helt klart kluven! Visst finns det inte så många som faktiskt använder kelpien till ren vall men dock tycker jag nog fortfarande att det är viktigt att dessa egenskaper inte försvinner!



Om du nu tar din cairnterrer, även om ni inte vill använda henne till grytjakten tror du inte hon tappat några viktiga egenskaper på vägen?

Sen kan man ju välja på olika sett hur mycket av dessa egenskaper man vill bevara i sin avel precis som valpköpare, som då väljer efter ändamålet. Men är det inte viktigt att egenskaperna finns där om en kanske mindre än en renavlad "vallhund" tex? :)



Ja det är skitsvårt och ännu svårare när man som jag inte kan ett jota! :P Därför det är så intressant att se vad andra tycker :)

Förstår dig helt och hållet! Sen tycker jag att det är så himla tragiskt av vuxna människor att kanska skit till höger och vänster..Och att de olika vallhunds människorna ska smutskasta varandras raser..??

2012-05-30 | 18:06:13
Bloggadress: http://vajlo.blogg.se/
Mathilda säger:

Jag tycker det är positivt att man vallanlagstestar sina hundar, för precis som du säger så är det ju vallhundsegenskaperna som gör vår ras till den den är.



Det är häftigt att våra hundar "minns" exakt vad dem ska göra så fort dem ser en fårflock. Jag tycker absolut att detta ska bevaras och ser ingenting negativt med det.



Men med det menar jag inte att alla vallraser behöver bli renodlade vallhundar.



2012-05-31 | 10:24:10
Bloggadress: http://mathildashundar.blogg.se/
Mathilda säger:

Tack så mycket för din långa kommentar! Det är alltid roligt att läsa! Väldigt intressant och lärorikt :)



Imponerande hur mycket träning du lagt ner och att det har gett resultat!



Det är ju en nödvändighet att dem kan slappna av i olika miljöer :)

2012-05-31 | 14:59:44
Bloggadress: http://mathildashundar.blogg.se/
anna säger:

Va fint du har gjort det här inne :D



Ja håller med dig att ja tycker det är positivt att man vallanlagstestar .

2012-06-01 | 14:57:16
Bloggadress: http://annaochpepzi.blogg.se/
Sara säger:

Tack Anna! :D Jag är inte nöjd än har massa småpill kvar, så kanske blir ett helt nytt utseende sen i slutändan ;)

2012-06-05 | 14:45:04
Bloggadress: http://www.hazeleyes.n.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback