konsten att bryta ihop & komma igen

I torsdags var det dags igen för tävling denna gång i linköping.
Det var en kvällstävling med bara klass 1 & 2 på linköpings bk.
Vajlo var lite seg pga av värmen, och lite halvt galenpanna!
Han låg inte spc stadigt på plattsligget denna gång utan ja fick kommendera honom 2gånger att han skulle lägga sig ner, han fördelade vikten en gång, och låg o nosade mycket. Kändes som att det var nära att han va på väg upp en gång men som tur va låg han kvar tiden ut.
Efter momentets slut kastade han sig på marken o låg o mojsade o rulla i gräset när han slällde sig upp lyste det bus i hela ansiktet och han började bita av gräs o kasta omkring sig. Jag skrattade så ja höll på o kikna!
Man kan ju inte säga att vi inte har kul när vi tävlar iaf ;)
Tror även att han blev lite berörd av att dom hade agility kurs på andra sidan grusvägen, det var ett jäkla liv och vi la hundarna med ansiktena mot agility planen.
Med start nummer 5 började jag jobba upp Vajlo innan vi gick in på plan. Och visst hade han fokus o var taggad innan när vi entra planen.
Linförigheten var lite slapp och mot blev jag osäker då tävlings ledaren gjorde dubbel komando till mig (sa höger 2 gånger som om jag gick åt fel håll eller om hon inte trodde att jag hört?) vilket gjorde att jag tittade på henne och gick med osäkra steg. Resten av momenten tyckte jag gick skit bra och Vajlo var helt klart med (förutom apporten som han inte alls ville ta igen..!) domaren höll dock inte alls med mig och vi fick ganska låga poäng och några rent av orättvisa siffror. Nu är tydligen denna domare känd för att vara jätte hård och tom rätt ojämn med sin bedömning. Visst är det positivt med en hård rättvis domare så man lär sig rätt från början, men tycker det är lite fult att "leta fel" med extremt kritiska ögon.
Tjejjerna (anna & isabelle) tyckte att vi såg jätte fina ut på planen och höll inte alls med domarens bedömning.
Jag måste erkänna att jag blev lite besviken med de låga poängen då jag tyckte det känndes så bra och att vajlo tom förbättrade både inkallningen och ställandet. Men trotts besvikelsen över poängen var jag nöjd med våran prestation. Jag kännde mig trygg på planen och tänkte mest på att det skulle vara en rolig upplevelse och att Vajlo med skulle tycka det var kul.
Allt som allt slutade vi på 147poäng ett 2;a pris och en 4;e placering av 10st deltagare.
Vilket trotts allt var ett bra resultat då bara 2st från 2 klasser fick 1;a pris av totalt 17 deltagare.
Tyckte det var trevligt folk med mycket glada miner och galda hundar, trevliga tävlingsledare och domare.
Något som glädjade mig mest var att det fanns 5st kelpies på plats (fyra om man inte räknar med vajlo)! Hur kul som helst! Det kom fram en kvinna som tyckte vajlo var fin och frågade vart han var ifrån, kvinnan hade själv kelpies (kommer inte ihåg från vilken kennel ena kom från) men den andra var hennes egenuppfödda. Av dessa var det bara en annan kelpie som tävlade,  i klass 2 tävlade Grejaskogens Romeo med matte och dom var jätte duktiga! Riktigt kul att se. :)
Bilresan hem var det mycket reflekterande och tänkande och jag gav mig attan på att nu ska vi hård träna och fila till alla småfix och sen ska vi få både första pris och en första placering av denna dommare!
Så nu ser vi fram emot roliga träningar och lyfter huvvena till nästa tävling :)
Tusen tack till Anna Osicka som vi fick åka med, du är guld värd! <3

Denna underbara bild tog Isabelle Fjällrot straxt efter vi klivit av planen när jag och Vajlo har en mysstund.
Jag fullkomligt älskar den!




Resultat

Plattsligg - 7 "sätter sig läggs om , omfördelar vikt"
Tandvisning - 8 " reser sig"
Linförighet - 7 "släpper,nosar,står i halt,släpper högersväng"
Läggande - 9 "ngt sen reaktion"
Inkallande - 9 "ngt okoncentrerat avslut"
Ställande -  7 "steg i ställande sitter innan komando"
Apportering - 0 "utför ej momentet"
Hopp över hinder - 9 "sent avslut"
Helhetsintryck - 8
/ 147p & 4;e placering


Flera av dessa kommentarer och poäng tycker jag absolut inte är rättvisa som i ställandet läggandet inkallningen och hopp över hinder, men domaren dömmer och nästa gång får vi raka 10;or ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback