Update!

Så vad har vi haft för oss den senaste tiden?
Svaret är Mycket!

När jag skrev sist så var det dags för kennel träff för Jejmic's och Rostaggens. Vi åkte tilll Kungsberga med Anna & Max där träffen skulle vara. Det var många som kom (tyvärr bara 2 kullsyskon - Visa och Reisa och 5 från Jejmic's med mig själv inräknad) och dagen bjöd på härligt väder, många fina kelpies, trevliga mattar och hussar och såklart så stod vallning på schemat! Utöver vallningen körde vi lite "tävlingar" iform av hundalfapet och hundrace, det hela togs hem av Rostaggens och av Anna & Max! :D
Vajlo var kanon duktig under hela dagen både i fårhagen och utanför med sit coola och lugna sätt och imponerade faktiskt i hundalfapetet ;) 
Han fick även göra sitt Vallanlagstest och fick godkänt med snittpoäng på 4,33. Han var riktigt grym inne bland fåren och jobbade "lugnt" med gott sammarbete med lisbeth. Om ni är nyfikna på bedömningen finns den på Vajlo's hemsida http://www.hazeleyes.n.nu/resultat .
Allt som allt så hade vi hade en riktig kanon dag helt enkelt!

Vajlo under testet

Syrrorna och Vajlo

Vad har hänt mer då?

Vi var på Hundens Dag här i Norrpan i lördags en sväng.
Det fanns olika prova på saker tex som rallly lydnad och agility, massa olika monitrar med olika företag osv och sedan olika föreningar som ex försvarsmakten eller sjöräddning där dom hade demonstrationer och man kunde ställa alla sina frågor och funderingar osv. Utöver det var det uppvisningar korvförsäljning tips promenad och massa massa mer!
Jätte kul initiativ och trevligt utfört.
Lärde mig en hel massa om berinkning "direk i matskålen" som jag faktiskt inte tänkt på tidigare. Jag försöker nog allt att variera det för Vajlo med maten men detta hade jag missat och det är kanon med nytänk och nya ideér! Vi tittade mest runt och gjorde en sk. "hundbedömning" innan vi åkte hem.
Vajlo fick omdömmet;
Fin bastant kropp. Rör sig väl. Fina tänder & öron, bra kontakt med ägare.
Fin och blank päls, fint hull, busig glad och social.
Helhets intryck gullig lycklig vovve.
Lite kul grej tyckte jag och Vajlo gick nöjd därifrån med en ny leksak och en påse med godis samt en HP rosett.

Annars är det det gamla vanliga, träna, hänga med hundpoolare, promenader etc.
Det har tränats för fulla muggar då det snart är dags för tävling!
Nu kan vi göra momenten i sömnen men jag känner mig fortfarande inte redo eller speciellt säker heller för den delen men det kommer jag nog heller aldrig att känna! Så vi får bara kasta oss in i det med en kravlös inställning och se vad som händer.
Hoppas jag kommer lära mig att uppskatta tävlingar mer och kunna tygla mina nerver för lydnaden är ju såå kul! 
Så håll tummarna för oss det kan vi behöva ;)
Fick även förfrågan om det var okej att man hänvisade en kille från linköping till tävlingen till oss då han va intresserad av att skaffa kelpie och ville se en tävling, jag svarade att det var okej men sa även att om han var ute efter att se ett fint lydnads ekipage eller en tävling på hög nivå kanske han skulle se efter några andra då det är våran debut! Så vi får se om det dyker upp någon :)
Alltid kul att få presentera rasen för någon intresserad med tävlings intresse, känns som att man kan komma hur långt som helst med en kelpie inom allt när det endast är en själv som sätter gränserna!



Kommentarer
Emmy&Isa säger:

Vad härliga era äventyr låter, blir nästan lite avis. Jag träffar nästan aldrig några andra dvärgschnauzrar mer än Isa eller uppfödaren med hennes hundar(bortsett från utställning), vilket är lite synd...



Skulle vara kul att se er köra lydnad, var är det ni ska tävla, skulle vilja komma och titta om det är ok?!

2012-05-14 | 22:08:55
Bloggadress: http://bombshell.blogg.se/
Sara säger:

Det är riktigt roligt att komma iväg på lite olika grejjer! :-)

Va tråkigt :-\ Är ju alltid kul att få träffa andra med samma ras som man kan stå o prata med och ge varandra tips och berätta likheter och historier, finns dock ganska ont om kelpies i stan så när man väl träffar någon brukar det oftast vara med ömsesidig lycka ;-)

Kul att nu ställer ut! ska ni ställa den 2; e på himpan?



Va kul att du vill kika! :-) Ja självklart, skickade mejl till dig med platts och tid :-)

2012-05-14 | 22:52:28
Bloggadress: http://hazeleyes.n.nu
Marlene säger:

Lycka till! Håller tummarna :)

2012-05-15 | 14:43:37
Bloggadress: http://www.yabasta.se
Sara & Vajlo säger:

Tack Marlene! :)

2012-05-17 | 00:02:41
Bloggadress: http://vajlo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback