Tips sökes!

Jag blir så förbaskat trött på mig själv...Jag pajjade hela lydnadsträningen!
Jag gjorde det värsta misstagen man kan som jag VET att man inte ska göra.
I stort sett varje gång så brukar jag dela upp hela passet i små bitar för att vajlo inte ska tappa intresset. Och så skulle jag även göra idag. Men så blev det inte. Jag började med kontakten och finslipade på linförigheten och fick precis det resultatet jag ville. Jag gjorde en inkallning som var exemplarisk och där bröt jag. Och sen skulle jag ha låtit allt ha varit jag hade ju redan nått det jag ville ha och jag bröt när Vajlo var som mest taggad.
Men sen skulle jag göra ett litet pass till, där allt gick åt skogen. Vajlo sega ihop och fuskade sig till ingångar och kontakten på linförigheten fanns inte ens där. Redan där skulle jag brytit men jag vill inte lägga ner med nått dåligt utan vill ju helst sluta med nått bra!
Så jag gjorde vad man inte ska göra och nötte o nötte o nötte...Slutresultatet blev naturligvis att varken jag eller vajlo tyckte det var roligt..Så fort vi sket i det och gick på promenad ist blev vajlo pigg och glad igen och bjöd på superfint frittfölj med viftande svans precis så som jag vill ha det och precis det jag vill träna upp. Så slutet blev ju bra endå men stort AJJABAJJA på mig!
Imorron kör vi igen och denna gång kort precis som början igår och när det går som bäst och jag uppnå målet SKA vi sluta.

Men här skulle jag vilja ha lite tips!
När jag gick på kurs fick jag "skäll" av min kursledare att jag aldrig kan hålla klaffen, jag berömmer för mycket med ord. Och det får  man ju inte göra på tävling o det är då som vajlo tappar fokuset lite, för han får ju ingen respons. Min kursledare menade på att man vill lära hunden att säger jag inte är det lika med att han gör rätt.
Men just här är jag lite kluven.
Jag har alltid belönat med ord vilket kanske har varit dumt nu när vi står här idag.
Hur går jag bäst vidare??
Ska vi börja träna in linförigheten utan ord från mig??
För när vi tränar linförigheten och jag belönar Vajlo med ord under momentet lyfter han huvudet och viftar på svansen och där klickar jag och belönar. Gör jag fel?
Hur gör ni??
När jag inte belönar med ord under momentet har jag svårt att få honom o lyfta huvudet och få denna attityd som när jag belönar med ord.
Så tips sökes och tas hjärtligt emot!!! :)

Apporteringen då?
Jo den satt till kvällsmaten med!
Vi började i fel ände med regelrätt apport (som han tog!) hoppade till början med ett par hämtningar och lämningar i handen och slutade med en regelrätt apport igen. Han tog den alla gångerna och var snabb på att hämta apporten och höll den duktigt kvar innan jag tog den. Så det är nog bara att träna vidare och verkligen befästa den :)
Härlig syn med en trött kelpie

Kommentarer
Cissi o goldentrion säger:

Jag förstår inte riktigt vad du belönar, tittar han på dig redan innan eller belönar du positionen?Om jag var du skulle jag börja i andra änden. Jag tycker att du ska börja med t.ex. säga fot, och gå ett steg, har han kontakt med dig då, klicka och beröm honom med ord eller annan belöning, det du tycker fungerar bäst. Annars finns risken att du får en hund som du nämner med Vajlo är beroende av dina ord. Utöka sedan så du tar fler steg, fortfarande med förväntan på dig.



Det finns många som tycker att leksak är en dålig belöning att använda under ett fritt följ/linförighet, jag däremot tycker det är väldigt bra för att få "upp" hunden, men det måste såklart användas i rimlig mängd och parallellt med positionsarbete så hunden inte kommer i fel position för att den blir för taggad på leksaken.



Jag har inte läst din blogg förut och vet inte hur du brukar träna. Men säg till om du har fler funderingar så hjälper jag dig gärna. Fria följet är verkligen ett roligt moment som framförallt ska kännas bra, både från hunden och förarens sida. Då blir det riktigt snyggt!



Lycka till med den fortsatta träningen.

2012-05-29 | 20:44:57
Bloggadress: http://mountainman.blogg.se/
Marlene säger:

Att kunna berömma med ord är verkligen GULD!! Jag svär åt mig själv varenda tävling, att jag inte varit noggrannare med att träna in verbalt beröm. Ord och klappar är ju det enda du får belöna med på tävling. Issen som inte gillar klappar och inte har lärt sig att belönas med ord – ja vi får det ju jättesvårt att hålla attityden genom hela programmet.



Men först till fokuset i linförigheten. Om Vajlo upplever orden som en signal om godis, vilket jag tror, så har du faktiskt ett väldigt bra utgångsläge. Men du har också ett dilemma. Dina ord fungerar förmodligen ungefär som ett ”klick” för Vajlo. När du säger orden, lyfter han huvudet och viftar på svansen. Men det betyder att du redan har klickat för att han INTE lyfter på huvudet och viftar på svansen! Hänger du med? Om han är ofokuserad och du pratar med honom för att få upp attityden – ja då har du i själva verket belönat hans ofokus…



Kan du komma ifrån mönstret och istället fånga de tillfällen då han spontant visar härlig attityd? Så du får läge att belöna honom för någonting som du vill ha mer av istället? Så han lär sig att orden kommer när han lyfter huvudet och viftar på svansen? Då kommer han göra mer av det beteendet :)



Sedan kan du ju jobba med orden precis som man jobbar med en klicker. I början av inlärningen klickar man ofta och belönar mycket. Sedan ökar man successivt tiden och svårighetsgraden mellan klicken, till man kan jobba ganska länge utan klick. Du har ju faktiskt flera lägen i en linförighet då du faktiskt får prata. Varenda gång du startar från sittande så får du säga ett ord. Även när du påbörjar och avslutar språngmarschen. För att inte tala om mellan momenten, då får du prata hur mycket du vill!



Som sagt, du har ju jättebra förutsättningar och ett belöningssystem som faktiskt håller även på tävling!

2012-05-29 | 21:30:17
Bloggadress: http://www.yabasta.se
Sara & Vajlo säger:

Hej Cissi :)



Jag belönar positionen, och när jag belönar med ord tittar han såklart upp och viftar på svansen för att jag säger att han är duktig - där klickar jag och belönar att han tittar upp.

Jag brukar träna att jag ibland kör igenom hela momentet och bara belönar i slutet och ibland plockar jag isär momentet och kör några steg och svängar i taget och belönar efter ett par steg/en sväng. När vi kör hela momentet säger jag inget förrens vi är klara och belönar med antingen leksak eller godis. När jag plockar isär momentet har jag nu börjat att inte belöna med röst under momentet utan belönar bara när "vi tagit sista steget" eller när vi gjort svängen, då också med godis eller leksak.



Därför frågar jag efter tips då som jag skrev att När jag inte belönar med ord under momentet har jag svårt att få honom o lyfta huvudet och få denna attityd som när jag belönar med ord.

Och visst ställer det till med problem eftersom jag helatiden berömmer med ord när jag måste plocka bort det under tävling.



Förstår att det är svårt att ge bra tips när man inte sett hur vi gör eller vad "felet" är :)

Ja precis visst är det så!

och det är precis dit som jag vill att vi ska komma :)



Tack!

2012-05-29 | 21:31:03
Bloggadress: http://vajlo.blogg.se/
Sara & Vajlo säger:

Åh Marlene, nu föll verkligen poletten ner!

Du har ju så himla rätt!

Visst är det säkerligen så att han förknippar min röt med själva belöningen som kommer efter!



Han brukar bjuda på riktigt fint fotgående spontat på promenader, kanske nått att utnyttja?

Och hur ska jag då få honom att koppla detta med fotgåendet?

Eller ska jag köra på med fotgåendet och "vänta ut" tills att han lyfter?



Tack för att du tände min glödlampa!!!

2012-05-29 | 21:44:46
Bloggadress: http://vajlo.blogg.se/
Marlene säger:

Hur går det för dig? Nyfiken! :)

2012-06-04 | 21:59:40
Bloggadress: http://www.yabasta.se
Sara säger:

Jag har tyvärr inte något utförligt svar då vi inte hunnit med att köra lydnaden så fasligt mycket. Men hittills ser det riktigt bra ut! Du hade så rätt, visst var det jag som "klickade in" honom med rösten..Dom få gångerna vi kört under veckan har varit spontana träningar på olika moment, mestadels linförigheten. Jag har jobbat precis som du sa att belöna massvis på rätt sätt när han bjuder på de fina under promenaderna och när han gör det har vi spontant gjort 1 moment till för att jag vill behålla känslan sen bryter vi och går vidare. Nå numera går jag alltid beredd med godis klicker och kampleksaken på alla promenader ;)



Kan ge en bättre status rapport i slutet av veckan då vi förhoppningsvis kunnat köra lite mer och även med någon annan som kan avge en rapport till mig hur det ser ut i nån annans ögon.



Men det känns som vi kliver frammåt iaf! :)

2012-06-05 | 14:42:38
Bloggadress: http://www.hazeleyes.n.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback