Kelpie med drag!



Idag vaknade vi tidigt och Vajlo ville verkligen inte somna om, han ställde sig och duttade på mig tills jag slog upp ögonen och jag kan ju inget annat än o lägga på ett stort leende på läpparna o skratta när man ser 2 stora busiga ögon och får en blöt nos i ansiktet!
Och ja ligger riktigt risigt till om ja retas med honom o låtsas som om ja inte ser honom, då trycker han in nosen under min hand o kastar upp den och nafsar på mina fingrar.
Och fungerar inte det funkar alltid en morgon attack (hoppar upp i sängen drar av mig täcket och praktiskt taget hoppar på mig tills ja går upp)
Så upp gick jag tillslut och vi gick ut på en härlig morgon promenad.

Eftersom han var så imla pigg tänkte jag att han skulle få jobba lite så plockade fram pulkan.
Sist vi provade satte vi fast Vajlo i "bågen" som är med till pulkan men Vajlo tyckte det var skitläskigt när han skulle dra pulkan.
Det var något som lät bakom honom och han kunde inte vända sig om.

Så idag gjorde jag ett nytt försök och tog en långlina och satte fast i pulkan så fick Vajlo dra med sin sele.
Då skulle pulkan hamna långt bak och han skulle ha gott om utrymme bakom sig.
Och visst gick det bättre!
Jag spännde för vajlo och drog igång honom med pulkan och när han började gå och inte tänkte på pulkan släppte jag linan.
Det gick jätte bra tills vi stannade då vart helt plöttsligt pulkan jätte läskig och vajlo vägrade gå..:P
Jag fortsatte gå framåt och ropade och lockade med godis och tillslut tog han satts och började springa han va lite rädd för släden men efter halva turen släppte det.
Han va jätte duktig :)



Efter halva turen fick han speeda av sig på ett fält med en leksak, och han vart heelt tokig!
Sprang som han hade eld i baken!
Sen tränade vi lite på "apport" fast bara på lekstadiet..
Jag kastar leksaken och sen får Vajlo springa och hämta den, han vet precis vad ja vill och springer fram plockar upp leksaken vänder sig och tittar på mig för att sen springa omkring o larva sig istället för att komma direkt till mig :p
Något om verkligen har satt sig nu är hand targetingen - när han väl bestämmer sig för o komma anväder jag mig av hand targetingen för att inte tjata ut honom och det är han grymt duktig på!
Han kommer med leksaken i munnen och duttar näsan på handen, sen får ja va snabb som fanken att ge släppkommandot och hålla fram handen!
Annars hinner han iväg igen för o busa :p


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback