Min busiga underbara knäppa choklad-pralin!

Häromdagen hände det som är så fruktansvärt irriterande!
Ni vet när man går på toan och inser att "faan toapappret är slut!!"
Då är det bra att man har en alldeles tokig och underbar choklad-pralin vid namn Vajlo!
Hör och häpna

Vajlo är en "utbrytarkung" och  är självlärd inom konsten att öppna dörrar, och för en gångs skull så är jag glad över det!
Jag fick Vajlo att öppna dörren in till toan där jag var,
försökte lära in vad en toarulle var från den tomma rullen,
skickade honom till andra sidan huset,
och en halvtimme senare kom han faktiskt tillbaka med en toarulle!!
Den var nästan helt söndertrasad men vad gör det han var verkligen min räddare i nöden!
Detta innebär att han måste ha gått till den andra toan i huset där toapappret finns, öppnat dörren in till den toan kört in huvvet i plastförpackningen och tagit ut en rulle!
Hur stolt vart inte jag?!
Duktiga Vajlo!
Jag lovar att detta var den första och sista toa-berättelsen ni fick läsa! ;)

Träning

Idag jag försökt att träna titus (mina föräldrars hund) och Vajlo samtidigt....Blir så impad av folk som har flera hundar och klarar av att träna dom ihop!
Sen tror jag att det kanske är lättare när man är ägare till båda hundarna och har samma tränings sätt från grunden...
Tänkte att jag skulle ta ett par konor och träna slamon med båda på så sätt kunde ja ha tränat passiv träning med vajlo då han skulle få sitte o vänta medan jag skulle försöka lära titus slalom....Trodde jag...När jag skulle ställa upp konerna gick Titus och puttade omkull dom och Vajlo snodde dom och sprang iväg med dom!
Så ja gav upp den idén ganska fort...

Istället började jag med en sökruta så båda kunde bli lite mer fokuserade och lite "lugnare".
Där efter fortsatte jag på att lägga "tyngden" på passiv-träning för Vajlo's del och titus försökte jag bara se till så att han fick vara med på ett hörn med lite godis letande och springade efter en leksak.
Jag satte i position brevid mig och där skulle han stanna medan titus fick springa efter en repleksak som jag kastade. Han har blivit klockren på det! han satt och röck lite det gjorde han men han lyfte inte på rumpan en enda gång!
Sedan körde jag "apport" med Vajlo vi kör på vädligt låg nivå lite "förträning" för själva apporteringen kan man säga. Han fick sitta igen medan jag kastade iväg eller gick och hängde upp leksaken i träd, och fick först springa efter den när han fått ett "varsegod".
Även det har han blivit skit duktig på, det behövs absolut filas på när han ska lämna objektet eller att han ska komma tillbaka direkt med det utan att springa omkring o fjanta runt, men det blir bara bättre och bättre!

Kommentarer
Maria & Co säger:

Vilken härlig kille:) Bättre något toapapper än ingenting alls ;)

Schysst med lite störningsträning - alltid svårare när man kör 2 hundar men ack så nyttigt !!

Coolt att de gaddade ihop sig ang. konerna...

Kramar

Maria, Pappa Smack, Tashi och Voodoo

2011-03-07 | 17:33:20
Bloggadress: http://www.starutopias.com
Sara säger:

Jaa det är han verkligen!

Hahah ja du har så rätt, bättre med lite än inget alls ;)

Ja som jag skrev jag är grymt imponerad av er "flerhunds" ägare!!

Tror nästan att dom hade planerat det från allra första början, för det blev ingen som helst slalom träning då vajlo tillslut lyckades springa och gömma 2 st av konorna som jag fortfarande inte hittat....

Kram!

2011-03-07 | 18:45:58
Bloggadress: http://hazeleyes.n.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback