Hund idioter och vanliga idioter

Jisses vilken dag! Känns som jag har dalat upp och ner lika mycket som berochdalbanan på liseberg..
Idag har Vajlo fått träning som heter duga. Började med att träna platsliggning i och utanför rastgården för att öka störningarna och lukterna så mycket som möjligt. Inga problem.
Belöningen blev en tur in i rastgården med lite lek och sniff.
Vi var ensamma där inna ca 3 min tills det kliver in 2 människor med 2 hundar i koppel utan att fråga om det var okej. Jag påpekar detta att man frågar om det är okej INNAN man går in med hundarna. Tantent snäste åt mig att dom var kopplade, " ja men det är ju inte min hund" svarade ja...Vajlo låg snällt i mitten av rastgården där jag ropat "ligg" åt honom, jag gick bort till honom belönade och tog med honom för att leta efter leksaken kopplade honom och gick sedan där ifrån.

Efter att vi kommit hem åkte jag med en kompis till coop där Anna hade berättat att dom sålde 4koner tillsammans med en lite plastboll för 15:-. Ja vad ska jag säga, jag fick hysteri och gick ut därifrån med 2 papperskassar med konor och bollar...Mari skrev det så himla bra på facebook "Ha,ha! Hundägare! Jag trodde du skulle storhandla mat! Koner och bollar var ju mycket bättre!" 
Jag tror att jag officiellt kan kalla mig för en hundidiot ;)

När jag kom hem blev det att snabbt byta om och gå bort till oxelbergen för träningspass nr.2 med Mette & Anette. På schemat var det kontakt övningar och följsamhet Vajlo tyckte det var roligt och skötte sig bra, vi körde en lång platsligg på lidl parkeringen med svår störning och han är fortf lite lätt men tyckte han låg duktig trots den långa dagen med massa träning. På vägen hem när jag stannade till för o vinka av nettan kom det en smällare (?) snett framför ochh och det blev en jäkla smäll både Vajlo och jag blev rädda och Vajlo har överlag varit lite extra känslig för höga smällar och åska på sista tiden (hoppas bara det är ytterligare pga ännu en mognings fas) han blev rätt tagen av smällen men släppte det efter en liten bit påväg hem, han klarade även att gå förbi platsen utan problem.
Jag börjar faktiskt bli lite orolig för korningen, kommer han verkligen att fixa skottet? Vill jag verkligen utsätta honom för skottet?
Väl hemma var det kvällsmat och bums i säng för lilla brun.
Hade ett logginlägg från facebook från mette som gjorde mig så himla glad - "Måste bara skriva...Vilken underbar Hund du har!! :-) Har blivit ännu mer inspirerad nu :-)"
Blir så glad att vi kan inspirera någon, och samtidigt blir jag glad över att jag får en påminnelse. Om hur duktiga vi är, hur långt vi har kommit! Känns som det alltid är jag som står där och tittar upp och känner wow, vilken hund va, duktiga dom är, dit ska vi med komma. Och jag måste säga att man behöver faktiskt själv få vara den personen och ha den hunden någon annan "ser upp till"/strävar efter. Jag behövde det, spc efter den här veckan.
Så imorron blir det en hel dags vila för Vajlo kanske även fredag vi får se. Nu känner jag inte lika mycket panik inför tävlingen i helgen idag fick jag tillbaka lite av mitt självförtroende.

Lycklig kille som knappt kan förstå "är verkligen alla de här bollarna mina!?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback