Lydnadstävling på Jönköpings Brukshundklubb

Tidigt i söndags morse gick bilen från Norrköping tillsammans  till jönköpings BK med Isabelle & brudarna. Natten bjöd inte på någon som helst sömn och bilfärden ner var jobbig, för jag var SÅ NERVÖS!
Skulle han ligga kvar på platsen, skulle jag vara ett nervrak, skulle han bli störd av att planen var paralellt med med klass 3 & Elit planen???
När vi kom fram hade jag bara ett ord på mina läppar - WOW!
Så himla fin anläggning, vilka ytor & så himla välskött! För o inte tala om alla trevliga människor på platts!

Klass 2&3 lottades först och efter de var klara så fick 1&Elit tävla.
Vajlo och jag fick start nr.7 så vi fick en stund på oss att rasta och även titta på när klass 2 och 3 körde.
Det blev lite problematiskt då Mikael & Ztella och Isabelle & Ella tävlade sammtidigt, de va tur att planerna låg brevid varandra ;)
När Isabelle tävlat klart kom hon fram och frågade hur våran plattsliggning gått, jag fick en stor isklump i magen vi hade inte gjort nån plattsliggning! Hade jag missat den, hade jag missuppfattat upplägget?!
Som tur var var det en tjej där jag satt som lugnade mig med att vi inte lagt platsen än om att vi skulle lägga efter alla i klass 2 tävlat klart. Jag som redan var ap-nervös skällde på Isabelle, och fick henne o lova att aldrig göra om det ;)

Vi gick för att göra oss iordning och ladda upp för plattsligget. Vajlo var supertaggad och var så himla kontakt sökande och helt med. Påväg mot planen för att gå in trippade han brevis och det fanns inget annat än vi där och nu, men precis innan vi hann ta ett steg in på planen pep han till satte svansen mellan benen o vände sig mot bakbenet. Jag kollade alla tassarna o trodde att han trampat på en tagg men hittade inget och gick in på planen.
Med lite strul då det va dålig koll på startordningen och alla nummer fick vi gå ut och åter in igen på våra plattser innan det va dags på riktigt. Vajlo hann att bli riktigt låg och var inte alls lika mycket med som innan.
Alla var på sina platser utom sista hunden som kom in på planen och när dom kommer in sätter sig tiken ner och KISSAR precis bakom Vajlo. Här hade jag hunnit vara nervös och orolig pga att hela Vajlo's attityd sjunkit som en gråsten och blev irriterad när tiken satte sig för o kissa precis bakom där Vajlo skulle ligga platts...
Antingen såg inte domaren händelsen eller så brydde de sig inte.
Vi la hundarna och utgick Vajlo låg snett och låg och tittade på mig, efter en liten stund la han vikten på sidan och lyfte upp benet som han vänt sig mot upp i luften. Han vände huvvet mot benet och slickade sig på benet.
Jag fick en klump i magen - vad hade egentligen hänt innan vi gick in?? Vajlo låg tålmodigt hela tiden ut och jag kan säga att det var de längsta 2min i hela mitt liv. Inte nog med allt detta utan tiken som kissat bakom Vajlo reste sig upp och sprang till matte efter en stunds pipande - vilken mardröm till plattsliggning!!!
När tiden var slut återgick vi och sedan var momentet slut. Jag kastade mig ner på backen till Vajlo för o kolla vad som var fel, min stackars lilla älskling hade just gjort en plattsliggning med en ilsken geting fast i hasen! Jag o Vajlo som var fört ut till tandvisningen gjorde ett långt uppehåll så domaren och tävlingsledaren kom fram och frågade vad som var på tog jag berättade att han hade en geting fast i benet under hela plattsliggningen, vi fick ställa oss och röra lite på oss för o se om de var "allvarligt" och om vi skule bryta. Vajlo sprang som vanligt så vi gjorde tandvisningen och gick ut.

Med gråten i halsen ringde jag Nettan och frågade hur illa det var med getingstick och vad jag skulle göra. Jag var så ledsen för att stackars Vajlo fick gå igenom plattsligget med en geting i benet, och att jag inte fatta att det verkligen var nått som var mer fel än en sticka i foten.
Modet sjönk och allt hopp om ett första pris försvann.
Det var tur att vi hade start nr.7, för vi vilade en stund gick en kort promenad och kastade en boll för o se om han släppt det hela o om han hade ont. Han glömde bort benet och visade inga tecken på att ha ont så jag bestämde mig för att slutföra tävlingen. Han var någorlunda med när vi klev in på planen men absolut inte optimalt. Jag ville genomföra tävlingen för o se om han hade nått obehag kvar från plattsliggningen på planen och sen för att skaka av oss och bara köra, vi var endå där och hade betalat för att delta.
Allting gick på sparlåga och vi visade inget från våran bästa sida, förutom inkallningen och apporten som vi satte full pott på.

När vi kliver av planen tjoar vi och vajlo springer glatt efter sin boll jag kollar på Isabelle som räknat ihop mina poäng och gör en tumme upp, ja går fram med hjärtat i halsgropen o hon säger grattis ni fick just ett första pris! Jag exploderar i lycka, trotts omständigheterna presterade vi tillräckligt för ett första pris! Enbart att han gjorde ett plattsligg under de omständigheterna räckte för att göra mig till den stoltaste matten någonsin, vilken fantastisk hund jag har <3
Som att första priset inte skulle vara nog visade poängtavlan att vi även placerat oss på en 2;a platts, jag var så stolt att jag fick tårar i ögonen under prisutdelningen.
Mikael & Ztella gjorde ingen sämre insatts och Vann klass 2 Isabelle & Ella var inte sämre dom och fick även dom en 2;a placering i klass 3!
För den som är nyfiken på o se protokollet finner ni det på hemsidan <---

Efter prisutdelningen åkte jag och Isabelle till en djuraffär i Jönköping för att plocka ut våra vinster, vi fick nämligen inte bara en varsin pokal o ben till hundarna utan även ett presentkort var på 200:- hos Rilo Zoopermarket. Trötta men glada började vi åka hemmåt, dagen var fantastisk och jag är glad att jag fick dela den med nyvunna vänner som är precis lika hundtokiga som jag själv. 



Kommentarer
Hanna säger:

STORT grattis! Vilken prestation :)

Svar: Tack så mycket! :)
Sara & Vajlo

2012-08-08 | 17:28:21
Bloggadress: http://www.kennelblagul.blogspot.se
C.J. säger:

Grattis! Riktigt bra gjort av er!

Svar: Tack! :)
Sara & Vajlo

2012-08-08 | 17:47:51
Bloggadress: http://mightytigress.blogspot.se
anna säger:

Stackars lille kille! Men är riktigt stolt över er båda ! Så duktig Vajlo som låg kvar trots omständigheterna. På lördag tar ni lp:t !!!!

Svar: Tack Anna! :') Ja det var riktigt synd om honom, hoppas inget galet händer på lördag så vi åtminstone har bra förutsättningar!
Sara & Vajlo

2012-08-08 | 18:51:37
Bloggadress: http://annaochpepzi.blogg.se
Mari säger:

Det är så roligt att läsa om era bravader! För vilken bravad, vilken prestation! Stort Grattis till dig och duktige, snygge Vajlo!

Svar: Va kul att du tycker det är roligt o läsa :) Ja det var det verkligen stackars Vajlo! Tack så mycket nu är nervositeten på topp till lördag, vi ska ju tävla i lydnaden där och får vi ett första pris får vi vårat LP! Så det är mycket som står på spel, skönt o redan veta att vi ska gå som nr ett i Lydnaden men såklart väldigt nervöst..!Vi ses på lördag! :)
Sara & Vajlo

2012-08-08 | 20:37:46
Bloggadress: http://Www.australianmates.se
Isabelle säger:

Ja, ni var så duktiga!! Tycker ni skulle fått "Domarens val"-pris för ni gjorde verkligen den bästa prestationen av dem alla! Så fina bilder det blev!! Lycka till med LP nu då!!

Svar: Tack Isabelle! :) Bästa vet jag inte men visst var det en lite prestation allt!Men tyckte deras val var en värdig vinnare har aldrig sett så fint fotgående eller kontakt någonsin!
Tack, lovar att fjärilarna har förökat sig i magen sen sist och jag har ångest att vi inte hunnit o träna!
Sara & Vajlo

2012-08-08 | 23:42:26
Marlene säger:

Ni är BÄST!! :D

Svar: TACK! :D
Sara & Vajlo

2012-08-09 | 07:13:07
Bloggadress: http://www.yabasta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback