Så va hände egentligen igår då?

Det var varmt vi hade åkt långt och Vajlo var pipig.
Vi la plattsen och han låg lugnt o kollade på mig hela tiden även fast hundar reste sig och lämnade plattsen - tills hunden brevid Vajlo reste sig och lämnade. Med ca 30-20 sek kvar var det som att vajlo tänkte för sig själv "om alla andra skiter i plattsen kan lika gärna jag med göra det". Han gjorde en "favorit" i repris och helt appropå började rulla/gno sig i gräset. Denna gång bemödade han sig inte ens att lämna plattsen han låg på utan helt sonika la sig på sidan och gnodde loss..Med start nr 1 lämnade vi planen för nån minut att ladda upp. Vajlo tittade/lyssnade på Allt förutom mig och när jag kastade han älskade tennisboll för att få honom o fokusera på Nånting tittade han på den och återgick till fläcken i gräset han luktade på. Efter några ytterligare försök med godis stoj o stim från min sida gick jag bort igen och sa att vi valde o bryta. Vajlo ville verkligen inte och jag tänkte absolut inte tvinga honom. Vad är det för mening att kliva in med en hund som inte vill men som gör det för att han "måste" ? Vi gör ju det här för att det är kul för att vi båda ska ha roligt på planen och när Vajlo inte vill finns det ingen som helst mening att fortsätta eller utsätta honom för det. Det enda som hade hänt då hade med stor chans varit att Vajlo skulle fortsätta att tycka att lydnaden är pest och pina.

Vi tog våra grejjer och gick ner till utställningen då jag visste att bedömningen av hanarna hade satt igång och det skulle vara våra tur efter ett tag, när vi kom ner ropar dom upp vårat nummer och vi får kasta oss in i ringen totalt oförberedda. Med ett VG ock en hyffsad kritik landade Vajlo till sist med att bli 4;e bästa hane i öppenklass. Vann gjorde Aussie Action's Opal "Gizmo" som även blev BIS, grattis! 
Resten av dagen flöt på med gassande sol och mingel. Sofia Olsson var på platts och fotade våra jyckar till Kelpie Galleriet det var jätte kul att få träffa personen bakom denna kanon sida och även som man pratat med via nätet. Så snart finns även Vajlo där, är så himla nyfiken! :)
Lite besviken är jag över upplägget och i år var det en helt annan känsla mot förra året då jag tyckte att det var mer gemenskap och positiv attityd.
Vill ge en stor eloge till er äldsjälar som alltid ställer upp och fixar dessa dagar kan inte alltid vara lätt!

Efter en natts sömn fick jag iordning på många av tankarna som snurrade på vägen hem igår.
Vajlo ska få vila i ett par v nu, det blir ingen lydnads träning och vi anmäler heller inte till några rallytävlingar. Gick in och anmälde till en tävling på hemma plan som är i slutet av sept, hoppas att han är mer sugen tills dess.
Vad gäller utställningen är det bara o inse att han inte är redo för konkurensen i öppenklass. Efter den sista utställningen som är nästa söndag kommer vi inte att ställa alls förrens vi är redo till att ställa i bruksklassen.

Efter att ha fotat en hel dag kommer jag hem och inser att 90% av bilderna är skit, dags att skaffa lite nya grejjer måntro?? Här kommer iaf några gobitar från dagen.
 
Rostaggens Ida

Min bästa vän Ztella

Världens sötatse pepsi!

Gulligaste Rostaggens Jill som visar sitt missnöje ;)

Vajlo's syster Jejmic's Visa

Fröken speed tar en välbehövd paus

Dagens vinnare den ursnygge Aussie Action's Opal "Gizmo"

4;e pris vinnaren i öppen klass som står tokilla med bakbenet

Cukid’s Joyce "Krydda" som fick ck och blev 3;e bästa tik i öppenklass

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback