Äganderätt

Under förmiddagen hade jag och min vän en diskution efter en efterlysning om en stulen hund på fb.
Detta fick och att börja diskutera om ens ägande rätt - hur bevisar du igentligen att din hund är Din??
Lite bättre har vi med renrasiga hundar med stamtavlor, där är de reggade i skk, du står med som ägare och du som har hundens orginal stamtavla kan med den intyga att hunden är din + jbv alla uppgifter.
Men värre är det för dom utan stamtavla på sina hundar, där finns bara jbv.
Och hur styrker du att hunden är din om du inte står med i jbv register??

Min hund är chippad, id-märkt, har stamtavla, jag har köpe papper, ägarregestrerings papper, valpbec. papper, typ alla papper tänkbara. Men varken han eller jag fanns med o jbv register. Varför? Jo för att jag inte hade en aning om att jag skulle skicka in papper på det! Med en e-legetimation och hans chip nr, var det lätt fixat men där finns ett stort problem. Vem som helst hade med hans chip nr som är väldigt lättåtkomligt kunnat gå in o reggat sig som ägare då han inte fanns reggad sedan tidigare.
Ägarregestrerings pappret jag har från skk är inte till någon hjälp då det på baksidan står klart och tydligt "denna handling kan ej användas som bevis för äganderätten till hunden"

Då SKK är en organisation har dom ingen skyldighet till att styrka att Du är ägaren till din hund, uppgiften ligger då hos Jordbruksverket som är en myndighet.
Du kan med en e-legitimation gå in och via nätet ändra ägar uppgifter på en hund om du har den tidigare ägarens person.nr och hundens chip nr OM den är reggad i deras register, är den inte det räcker det med att du reggar den och skriver dig som ägare även om du inte ens är ägaren. Har du ingen e-legetimation kan du beställa hem papper där den tidigare ägaren och den nya måste skriva på för ett ägar byte.
 
Jag blir väldigt fundersam över detta. Jag varit hos vet. tävlat o gått på utställning där Vajlo's chip nr lästs av för att kolla så allt står rätt till och det har aldrig varit några problem. Hur kan det vara så när vajlo inte funnits med i jbv's register??

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig i all denna röra med lite klarhet??
Känns som vi alla hundägare där ute har ganska lite rätt i äganderätten.

Hur bevisar man igentligen "rättsligt" att din älskade hör hemma hos dig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback