Hundspråk på olika språk?

Vi började dagen med att åka till lindö hundbad med Viktor och Shiva. Vajlo passade på att simma som en tok medans shiva mest stog o skällde ut en "pinne" i vattnet som hon tyckte såg riktigt läskig ut.
Man kunde inte missa vad Shiva menade med sitt skall och hon vände sig hela tiden till Vajlo för att få uppbackning "kom igen då fram o ta den!"  Vajlo brydde sig inte så mycket och shiva och hennes varnande utan lullade omkring i vattnet. Min fundering kom när vi satte oss i bilen för att åka hem igen - förstod inte Vajlo vad hon sa??
Vajlo har växt upp med Shiva och umgåtts runt husky's rätt mycket vart ifrån han har lärt sig att läsa kropps språk väldigt bra, för i min mening är husky's så himla tydliga i just sitt kropps språk. Shiva är en hund som inte pratar överdrivet mycket, och jag har nog aldrig hört eller sett så pass tydligt vad hon ville säga förrens idag. Men hon gjorde inte mycket med kroppen, den här gången använde hon mest bara rösten.
Vajlo och shiva är 2 raser långt ifrån varandra och de är så totalt olika på så många plan, men jag har nog alltid trott att alla hundar förstår vad en annan hund säger oavsett ras? Men kanske har jag jätte fel??
Kan det vara så att alla hundar inte förstår varandra när det kommer till att använda rösten men alltid kan läsa på kropps språk?
Vore väldigt intressant o höra vad ni tror om detta, fattade Vajlo inte vad hon sa eller fattade han utan att ge någon respons??

Om man inte kan hundspråk kan det ibland se ganska otäckt ut när 2 hundar leker

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback