nytänk

När ingenting går som det ska, hunden är totalt o fokuserad och du har 1 vecka till hårdträning vad gör du då?
Jo då drar du fram det tunga artilleriet - mjukglass!
Hela veckan ska vi lägga tyngden i plattsligget, och varva med resten av lydnads momenten.
Idag skulle vi testa lite tips som jag fått för att verkligen befästa plattsligget. Han reste sig inte en enda gång under Alla platts liggen under olika lång tid och olika underlag dock var fokuset inget vidare. Vi la i sand, på grus, i ett hål, i en backe, i gräs, i promenaden ja typ överallt. Skulle även testa med vatten pölar men icke där ville han inte ligga! Man efter lite mutning satt han där iaf och såg måttligt road ut. Efter det var han bara tjurig och ville inte lyssna eller ens göra nått halvhjärtat. Då lev jag mäkta irriterad vände på klacken och gcik därifrån, jag går och går och går tvärs över 2 fotbollsplaner och inser vad min hund faktiskt gör, han ligger ju plattsen med totalfokus! Detta bjöd han på när jag tvär vände och gick ifrån honom, och innan jag fattar vad han gör ropar jag "men ska du ligga där hela dan?!" Han är påväg upp ser väldigt tvekande ut och lägger sig igen.
Så jag kan konstatera att det inte är nått fel på plattsligget vi hade bara en dålig dag på tävlingen helt enkelt. Däremot måste jag träna hans fokus. Tips?
Så åter till mjukglassen då, det var därför jag tvär vände precis där vi tränade har vi stans bästa glass. Och vajlo Älskar glass! Så tänkte att jag helt enkelt skulle göra mig själv lite mer intressant, det man saknar i kunskap får man väga upp i påhittighet. Jag köpte en mjukglass i strut och vajlo trippade fins som en dresyrhäst vid min sida, så vid glassbaren finns det ett "promenadstråk" som kallas promenaden där la jag honom platts igen bland hundar cyklar bilar och människor och tränade stadga med att ha kopplet på och lägga honom sen dra lite i kopplet medans han ska ligga kvar, det fattade han direkt och var jätte duktig på ingen kunde rubba honom där han låg om han inte fick sin belöning efter ett avslutat moment - mjukglassen!
 
 
 

Kommentarer
anna säger:

hahah så söt han är :) Skaplig belöning

2012-07-30 | 22:35:27
Bloggadress: http://annaochpepzi.blogg.se
Lisa säger:

Hahaha, jag dör så charmig :) Men! Så försiktigt han äter glass?! Jag hade nog bara haft lite av struten kvar mellan fingrarna efter första belöningsgiven :P

Svar: Innan jag började filma skulle han sluka hela glassen, han tog en helt tugga av den :POch precis efter jag slutade filma böjde jag mig ner för o klappa honom då sa det bara slurk och kvar står jag med en pytte snutt kvar av struten...Så det såg mycket försiktigare ut än var det egentligen var! ;)
Sara & Vajlo

2012-07-31 | 00:17:27
Bloggadress: http://www.lathundarna.blogg.se
Anneli, Chico o Yra säger:

Underbar belöning! Så ska det va! *leer*

Svar: :D
Sara & Vajlo

2012-07-31 | 13:48:08
Bloggadress: http://www.bokskogens.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback