Helgen och början av en ny vecka

I helgen bevisade Vajlo för mig hur mycket han har vuxit och hur långt vi har kommit.

Vi började fredagen med att göra ett härligt lydnadspass. Vajlo var taggad och körde till 100%.
Jag är så tacksam över att jag fokuserade på vajlo's passivitets träning när han var liten, för han kan gå från 0-100 på några sekunder och kan lätt "tagga över". Så kommer det nog alltid vara för det är sån han är, men där emot så räcker det med några sekunder och en lugn tillsägelse följt av lugnande strykningar innan han är tillbaka på en hållbar och inte någon stressande nivå.
Efter träningen gick vi en lugn kort promenad och jag hann att reflektera över just detta.
Det har tagit kortare och kortare tid för honom att lugna sig under 2 år och när vi började träningen när han var liten och han gick över "stress" gränsen tog det lång tid för mig att börja lugna honom och ännu längre tid för honom att komma ur stressen. Vi har helt klart gjort framsteg :)
På kvällen fick Vajlo följa med till en kompis där vi åt middag för att fira av en tjej som flyttar till Barcelona.
Vajlo skötte sig exemplariskt och var jätte lugn och snäll.
Ännu en sak som jag märker kommit av mognaden. Ett tag kunde jag knappt ta med honom till andra för att han blev så "crazy-happy" och var skit jobbig! Nu märker man knappt att han är där.

lördag kvällen hade vi spelkväll hemma hos mig och åt god mat och drack vin.
En av tjejjerna hade med sig sin söta lilla "trasselsudd" ( okastrerad shitzublandning) Nisse med sig.
Jag började med att dela av lägenheten så att dom fick känna av varandra lite och för att jag skulle få känna av Vajlo. Till en början reste han vartenda hårstrå på kroppen och mullrade som en mastiff bakom grinden när nisse gick fram. Efter en tillsägning la han sig ner och sa sen inget mer.
Jag lät det gå någon timme innan de fick hälsa på varandra.
(för jag kunde inte låta detta ypperliga tillfälle passera att visa Vajlo att jag bestämmer vem och vilka som är välkomna hemma hos oss vilken hund det än är och att det är okej.
Jag litar på Vajlo till 100% och han är alltid super tydlig med vad han tycker, jag kommer aldrig att "tvinga på honom" att vara med hundar han inte tycker om men jag tycker det är viktigt att lära honom att acceptera andra hundar i rastgården som hemma.) - Lång parentes!
Jag tog bort grinden och satte mig på golvet och lät sedan nisse komma in. Nisse visste inte riktigt hur han skulle bete sig och jag såg snabbt att jag skulle behöva hjälpa Vajlo ifall nisse inte kunde läsa vajlo.
Vajlo var stel till en början och sniffade igenom nisse för att sen slappna av och tom göra en lekinvit.
Han var jätte duktig och snäll trotts att Nisse inte var så duktig på hundspråk. Efter en liten stund (några minuter) såg jag på Vajlo att han tyckte att det blev jobbigt och att nisse var för på, så då ställde jag mig bara framför så nisse inte kunde komma åt vajlo och vajlo la sig bakom mig. Där satte jag punkt och lät vajlo vara ifred med "flaggan i topp". :)
För mig är det viktigast av allt i en sån här övning att Vajlo ska respektera den andra hunden och ännu viktigare att han hela tiden känner sig trygg i situationen. Eftersom han hela tiden är så tydlig så är det aldrig svårt för mig att läsa honom och situationen i sig.
Jag har lärt mig så mycket i hundspråk bara genom att titta och läsa Vajlo.
Är imponerad av mig själv och av vajlo att vi "löste" en situation från det att han står o morrar med rest ragg till att han ligger på golvet för att göra en lekinvit till samma hund som dessutom är en oskastrerad hanhund som han tidigare inte har täffat.

Mån/idag (tisdag) har vi inte gjort många knop. Igår körde vi stadsträning mitt i city (passade på när jag endå skulle till f-kassan fö o lämna papper). Vajlo var som alltid jätte duktig och brydde sig varken om alla människor eller spårvagnar. Idag har vi slappat hela dagen. Vi gick fram och tillbaka till jobbet (9km) vid 7 för kvälls städning sen var vi båda möra i kroppen när vi kom hem. Vajlo fick ha på sig klövjeväskan som han fick för ett par månader sen med ca 1kg i vikt (började med tom väska och har ökat med 100g i taget). Han är så söt när han har den för han riktigt stoltserar med den som att "kolla in min snygga väska och visst är jag duktig!"
Tror nog att vi (läs jag) kommer vara lite stela imorron trotts stretching!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback