"tuff brud i lyxförpackning" syndromet

Vill först tacka er för alla kommentarer från gårdagens inlägg med peppningar och bra råd, tack! <3
Nu till ämnet.

På kvällens långis i Vrinnevi hade träffade jag och Anna på en mycket trevlig tjej med en Weimaraner. Vi såg henne och den lösa hunden tidigt och valde att stiga åt sidan en bit bort från stigen för attt inte mötas och speciellt då den hunden spran över hela vägen fram o tillbaka.
De närmar sig och hunden får syn på oss där vi står (ca goda 4-5m ifrån stigen) matten ser oss också men väljer att varken kalla in eller koppla sin hund. Hunden springer fram till oss och ställer sig framför mig Vajlo o Kinoo. Jag står helt tyst och väntar på att matte ska kalla in sin hund eller komma fram o koppla den. Men det gör hon inte hon fortsätter bara gå..Här ropar Anna efter henne att hon ska koppla sin hund. Hon varken vänder sig om eller kallar in på sin hund här har hunden vänt mot matte och kommit tillbaks till oss ytterligare en gång och här ilsknar Vajlo till och säger ifrån "kom inte hit" då svarar den lösa hunden och här blir jag förbannad. Hon tar fram en visselpipa o visslar och hunden lämnar oss dock inte direkt utan står kvar o muttrar. Jag säger till Anna "så jävla dum i huvvet" för jag är naturligtvis förbannad att hon helt utan respekt låter sin hund löpa omkring i skogen och skiter fullständigt i att vi står där en bit ifrån stigen med 4 hundar för o slippa ett möte med en lös hund. Här vänder sig tjejjen om och skriker "säg åt mig en gång till så låter jag min hund bita dig! Han kan bita på kommando o Ett kommando så biter den dig" här är jag helt upp i linningen och ropar åt henne att det är DU som har DIN hund LÖS som springer fram till våra och att man tom kan anmäla sådana händelser. Då skriker hon "gör det du bara kan det stavas IPO så gör det då!"
Innan vi helt går våra skilda vägar och under hela incidenten hinner alltså hennes hund springa hela vägen fram till oss inte bara 1 utan 3 gånger och den vände och var påväg mot oss ytterligare ett par gånger innan vi gick åt varsinna håll.

Hur kan man helt sakna både respekt och vett nog att iaf koppla hunden efter första gången han sprang fram och gå därifrån. Inte nog med att hon helt struntade i att vi stod där vid sidan av vägen med 4 hundar uppenbarligen för att vi inte ville möta henne och den lösa hunden utan hon ska hota oss med att "bussa IPO hunden på oss" innan hon klampar därifrån.

Här ska jag göra ett erkännande. Jag är inte mer än mänsklig. "Shit happens" och ja vajlo har med vid 2 tillfällen under 2,5 år sprungit fram till en annan hund som varit i koppel. Ena gången som valp och andra gången för ett år sedan. Vid båda tillfällena har jag sprungit efter kopplat honom bett tusen gånger om ursäkt och gått där ifrån och förbannat mig själv för att inte ha bättre koll på min lösa hund och dyrt och heligt lovat mig själv att detta aldrig får upprepas någon mer gång. 
Och med det i minnet har jag absolut överseende med att "olyckor händer" om man tar sitt ansvar ber om ursäkt och kopplar hunden som man uppenbarligen inte har så bra koll på som man borde om den nu ska vara lös där det finns mycket folk med och utan hundar.
Vad jag inte köper är såna som beter sig som tjejjen vi mötte idag.
Det är inte acceptabelt någonstans och ger inte de som håller på med IPO speciellt bra rykte och defenitivt inte oss hundägare heller för den delen!




Kommentarer
Andrea säger:

Vilka jobbiga människor det finns -.-

Svar: Ja..Och alldeles för många verkar det finnas tyvärr..
Sara & Vajlo

2012-10-24 | 20:11:24
Bloggadress: http://sporthund.blogg.se/
Madeleine säger:

Ååh sådana människor blir jag så förbannad på.
Min vovve har haft problem vid hundmöten så vill kunna möta hundar på avstånd, för att träna på det.
Vi måste backa föera steg i träningen när en lös hund kommer springande, det är inte okej. Och tänk om din hund hade varit farlig och attackerat den lösa vovven, är man inte rädd om sin hund?!

Svar: Då är vi två! Så otroligt jävla respektlöst. Ja man kan ju undra hon verkade inte spc intresserad av vad som hände med hennes hund.
Sara & Vajlo

2012-10-24 | 21:21:19
Bloggadress: http://eliminera.devote.se
Mari säger:

Hon borde ha tränat inkallning innan hon började med IPO!

Svar: Ja! Nu verkar det inte som att hon varken håller på med ipo eller nått annat då hon inte verkar vara aktiv på någon brukshundsklubb i området.
Sara & Vajlo

2012-10-24 | 23:07:45
Bloggadress: http://www.australianmates.se
AC säger:

En wiemarner som kör ipo, borde inte vara så svårt att ta reda på vilken träningsgrupp hon tillhör och därmed medela träningsansvarig/klubbordförande att den människan INTE bör få fortsätta träna ipo då hon helt klart missbrukar hunden! Hon kan få sin tävlingslicens indragen!

Svar: Har nog letat reda på vem det är, och som väntat är hon inte aktiv på någon brukshundsklubb i området. Det var högst troligt bara tomt hot..Men nu ligger händelsen "ute" så om detta upprepas lär hon åka dit!
Sara & Vajlo

2012-10-25 | 09:27:39
Bloggadress: http://www.lillaliam.se
Lisa säger:

Det där låter inte alls som en IPO-hund, helt ärligt. Mer en NFED-ägare. (Dvs "Nåt Fel E Det"). Så sjukt trist, och varför ens hota nån? Hur lågt kan man sjunka på en endaste gång liksom?
En inkallning behöver inte betyda kadaverlydnad en hel promenad, och så jäkla svårt är det inte att respektera andra människor/hundägare. Faktiskt. Undra om hon gjort samma sak om det hade varit en hundrädd person wienerkorven tjoat fram till ;|

Svar: En helt sjuk händelse, just med hennes reaktion! Som väntat verkar hon varken vara aktiv inom IPO eller någon annan form heller..
Sara & Vajlo

2012-10-26 | 17:11:57
Bloggadress: http://www.lathundarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback