beslut

Livet är fullt av beslut. Och den senaste tiden har det varit gott om att ta ganska stora beslut på gott & ont.
En av dessa är Vajlo's och mitt tränings/tävlings upplägg.

Att vara så engagerad i tävlandet och tränandet som jag är trodde jag aldrig när jag skaffade Vajlo.
Att jag också skulle lära mig så mycket om mig själv och växa på flera plan kunde jag heller inte drömma om. 
Allt detta hunderi är så mycket mer än bara att lära sin hund nya saker som du vill att den ska göra. Det handlar om att hela tiden vara ett team att lära känna sin hund utan och innan och att kuna läsa dagsform och vad som fungerar för just Din hund och Dig själv.
För min egen del har jag lärt mig mycket om motgångar, analysera hantera och bygga vidare, att se saker från olika infalls vinklar, ödmjukhet och att det är okej att vara glad för ens egen framgång att man inte ska behöva be om ursäkt för att man är duktig på något och att det går bra. Jag har framförallt lärt mig konsten att "bryta ihop o komma igen".
I det dagliga livet är jag väldigt ödmjuk vill inte trampa någon på tårna men så fort jag kliver in i nån form av tävling väcks det en liten djävul i mig. För mig finns då inte "går inte/du kan inte"  jag blir fruktansvärt självkritisk och har en riktig vinnarskalle som har ställt till det för mig många gånger. Under ett år av tävlande har jag lärt mig att ta lättare på motgångar ist för att gräva ner mig som jag tidigare gjort även fast jag kan ha sånna dagar fortfarande kommer de nu ist väldigt sällan.
Och jag har framförallt lärt mig att det är när man släpper all press på att nå alla de målen som man satt upp som det går som bäst.

Idag gick Hundens dag av stapeln här i norrköping med både inofficiella utställning och officiella lydnadsprov.
Vajlo har varit anmäld rätt länge tills jag tog beslutet förra veckan att avanmäla och stå över. Det kändes konstigt och rätt träligt att vi inte skulle tävla idag men vi åkte endå för att titta och hejja på de som tävlade. Jag fick frågan innan plattsliggningen "ångrar du dig vill ni inte köra idag endå?". Jag kände verkligen efter innan jag svarade och magkänslan var precis som tidigare att det inte var läge idag, så jag svarade "nej" och sa att idag står vi på sidan o laddar till nästa gång.

När vi kom ner till planen ångrar jag inte mitt beslut en sekund.
Plattsen skulle läggas med alla 7 tävlande och bland dessa fanns flera hundar som tidigare varit osäkra på plattsen. Mycket riktigt reste sig 3 och en av dessa blir rapporterad för den sprang fram till flertalet hundar och "fick upp dom".
Domaren var också den stenhårda Anders som inte blivit min favorit och är i ofta övernitisk i sin bedömning.
På en tävling i linköping var vi 15st tävlande och av dessa fick endast 2 st tillräckligt med poäng till ett 1;a pris en i klass 1 av 9 deltagare och den andra i klass 2 av 6 deltagare.. Och det var verkligen inte en dålig uppvisning i någon av klasserna många presterade riktigt bra och flera skulle ha fått mer poäng av vad dom fick.

Jag fick många nya insikter av att sitta på sidan av idag och såg klart ett fall där föraren ville mer än hunden och de presterade där efter. Den synen fastnade verkligen hos mig då jag med handen på hjärtat kan säga att någon säkert sett precis samma sak när vi har tävlat någon gång. Att jag vill så mycket att jag glömmer bort att vi är ett team och att det är mitt jobb att se till att det inte bara är jag som vill utan att få min hund att vilja göra alla dessa saker med mig och tycka att det är roligt.

Jag gladdes stort åt Janne & Berra (som gått på samma tävlingslydnadskurs hos Elin som oss) som tävlade idag. Vilket team dom är och vilken plattsliggning Berra gjorde! När hunden brevid honom ställde sig låg han kvar. När 2 hundar lite längre upp i ledet reste sig o spran omkring låg han kvar, och så bröt Anders där när det var några sekunder kvar....! Så det blev att lägga om, och han var minst lika duktig där så han låg tiden ut då ytterligare en hund reste sig. De gick riktigt fint i alla moment och de fick ett välförtjänt 1;a pris och kom på 2;a platts!
Stort grattis till er!


Vill även gratulera alla andra som tävlat i helgen med fin fina resultat! 
David med supergoa Alaska (Aussie) som fick fick HP och BIM på dagens utställning
Viktoria och Bowie (Boxer) som fick ck och blev BIR på samma utställning
Marlene med Folke (Siberian Husky) som blev BIM - valp på rasspecialen i Idre
Isabelle som kammade hem priser i både rally & utställning med 2 av brudarna
Malin och Unik (kelpie) som debuterat i apellklass spår och gjorde en superdebut med klassvinst och uppflytt på 277,75p!!!  
Har säkert glömt någon så bli inte ledsen om jag glömt :)
Grattis till er alla!

Janne & Berra



Kommentarer
Malin säger:

Du är så klok, Sara! En super fin person!

Jag känner igen det där med vinnarskalle. Sen 2008 har jag tävlat inom hunderiet och än idag har jag svårt när ''det går dåligt'' - presentationsångesten är hög MEN jag har blivit bättre, ständigt får jag jobba med mig själv och fokusera. Hunderiet är det bästa som kunnat hända mig och jag är tacksam för allt jag lärt mig genom åren. Innan jag började med hund tävlade jag aktivt i längdskidor och sportade mkt, spela fotboll åså så vinnarskallen har alltid funnits där ;) HUNDTRÄNING och tävling är svårt men man lär sig, man ska funka som ett team i allt men när det klickar, när man känner sin hund så bra är det guldvärt!

Klokt beslut av dig att avstå och följa magkänslan, elooge till dig!

Tusen tack för grattis! KRAM!

Svar: Tack Malin! <3 :)Ja det är verkligen svårt att tävla/träna med hund! Svårare än jag trott faktiskt..Det är så mycket som spelar in än att konsekvent träna rätt. För det finns ju inget rätt eller fel! Det som är rätt för oss kanske är fel för någon annan och det som Har varit rätt blir efter ett tag fel...Oyh veyy....It's a djungle...;)

Ja det var ett rätt beslut och skönt att jag inte tummade på beslutet! Har en tendes till o tänja gränserna även fast det är jag själv som satt dom... Självdisciplin är inte min starka sida.. ;)

Inget o tacka för! Ni är Grymma!
Kram
Sara & Vajlo

2012-09-16 | 19:32:08
Bloggadress: http://liivat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback