Eldprovet

Idag fick grabbarna genomgå eldprovet. Nämligen att vara ensamma under de timmarna jag jobbade. Jag såg till att de var ordentligt trötta innan jag lämnade dom och filmade som vanligt under tiden de var själva för att titta på när jag kom hem.
 
Pepsi har varit här i 4 dagar nu. Jag tänkte att han inte alls skulle märkas, fast det gör han. Men inte på grund av att han är olydig tar mycket plats eller är jobbig att ha o göra med tvärt om! Han är super mysig snäll och väldigt anpassningsbar. Anledningen till att han märks mer än vad jag trodde är att Vajlo har tagit på sig helt annan roll med en till hund här hemma. Han är den lugna trygga klippan.
Pepsi är inte lika van att vara själv en längre tid än vad vajlo har blivit och pepsi har heller inte förut varit själv hemma hos oss. Så pepsi trampade omkring lite och blev alert så fort han hörde lilla minsta ljud. Jag har aldrig förr sett på Vajlo som den lugna stabila killen utan snare som den helvilda valpiga 23kg's klumpen. Men på filmen blev allt så tydligt. När pepsi tassade omkring låg Vajlo lugnt kvar ist för att falla in i trampandet och oroligheten och så gjorde han hela dagen förutom när någon gick i trappuppgången då tittade han med upp och väntade förväntansfullt vid dörren ifall att det var jag som kom hem. När jag kom hem var pepsi utom sig av lycka det var Vajlo med men han höll sig Väldigt lugn där med. Jag blev så imponerad över hans lugn! Vajlo har rätt att falla in i andras beteende och följa deras mönster. Så jag trodde nog allt att iaf första dagen när de blev ensamma skulle bli jobbig för honom. 
Istället för att bli svartsjuk har han låtit pepsi ta platts och uppmärksamhet och sen tar han sin plats efter. Jag är väldigt noga att inte ge pepsi all uppmärksamhet och ser till att Vajlo får sin del av mig med och han är precis som vanligt här hemma förutom att vara mer lugn.
Tror att herrn' håller på att bli vuxen och jag är mäkta stolt över honom och pepsi idag!
 
På promenaderna fortsätter jag att leka lydnad med Vajlo och hans attityd till fotgåendet han ändrats radikalt. Detta när han själv bjuder på det förstås men tycker endå att det hela kännns mycket bättre piggare och roligare!
Jag sliter verkligen med mig själv att sluta när han tycker det är som roligast och inte vill lämna min sida vilket är mycket svårt! Jag vill bara kliva in i bubblan och fortsätta i en evighet..;)
Men plattsligget är fortfarande ett stort problem.

Undrar om någon har tips på hur jag ska träna det för o få stenhård fokus och intensitet genom hela förutom hakan i backen? För som det är nu ligger han och gör allt annat sniffar tittar tråkar..
Idag sket jag i tiden la honom o pepsi brevid varandra och väntade ut honom tills han skulle titta rakt på mig med intresse, men han gjorde nått ännu bättre han la själv hakan i backen och tittade på mig där belönade jag med ett "varsegod goodis!" och sprang iväg och gav belöning när de kom ikapp. Dumt gjort?
Alla tänkbara tips på hur ni tränat fokus och att å hunden o tycka plattsen är rolig och de bara ligger o laddar är varmt välkommet!!





Kommentarer
Marlene säger:

Jag tycker det är svårt att ge hunden en tydlig uppgift i platsligget. Har själv inte lyckats ordentligt med någon av vovvarna, fast jag har ju inte riktigt börjat träningen med Galen ännu. Såhär tänker jag kring det: Det är svårt att ge hunden uppgiften att fokusera på mig. Okej, det är ett bra komplement, men som enda fokusuppdrag tror jag risken är ganska stor att hunden blir för laddad. Den ska ju fokusera på sin belöning! Bättre då att fokusera på någonting annat. Med Galen kommer jag att ge henne i uppdrag att göra sig tung. Alltså en slags avslappningsfokus. I detta kommer jag även köra hakan i marken. På så sätt blir det inget "ligga och titta på andra saker". Men hon behöver nödvändigtvis inte vara fokuserad på mig. Hellre på sin uppgift. Jag har ju visat lite av denna träning; att dra, lyfta och putta på hunden - för att belöna när den verkligen anstränger sig för att motstå. Fick en så stor insikt när jag tittade på platssittning med några elitekipage. Jag har alltid sagt att Issen kan ligga plats, men när jag såg dessa duktiga vovvar insåg jag direkt att Issen överhuvudtaget inte har rätt fokus i platsligget. Dessa vovvar var totalt fokuserade, de vek inte en sekund från sin uppgift oavsett vad som hände. Det har blivit lite av en målbild för mig!

Svar: Sant. Ja de övningarna kör vi på för fullt :)
Det är precis så min målbild med ser ut! Så vill jag med ha det! :)
Sara & Vajlo

2012-09-18 | 09:59:03
Bloggadress: http://www.yabasta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback