think think think

fast jag har en hund som är grymt smart och som lär sig nya saker på nån minut så ska man absolut inte förväxla det med att vara klok.
Shit vad jag har varit dålig på att träna vajlo med problem och problem lösningar!
Om man presenterar en ny övning för honom och klart och tydligt visar vad man vill ha av honom fattar han blixt snabbt, men när det kommer till att tänka o klura själv..Ja det är en helt annan femma.
Inser just hur mycket och vilken viktig del jag glömt bort! Jag presenterade Vajlo för en kastull där jag visade att jag la maten under. Vajlo puffar lite på den men då inget händer tittar han på mig som att "jamen nu då va vill du att jag ska göra??" jag la några matbitar under kanten för att hjälpa honom på traven. Han åt upp dom och tittade igen frågande på mig. Jag tänkte då att jag curlat för mycket med honom o hjälp honom så fort han ber om hjälp och bestämde mig för att lämna honom i köket med utmaningen. när jag vänder mig om o tittar in till köks öppningen ligger han ner med huvvet i backen och har kastrullen framför sig o tänkte så det knakade eller kanske bara försökte stirra omkull kastrullen eller bara låg o tjura. Jag fortstatte ignorera och låta honom jobba. Efter att han gått fram lagt huvvet i mitt knä tittat uppgivet och stått ute i köket och missnöjt höglutt o gutturalt uttrycka sig var det bara o inse att han verkligen inte visste vad han skulle göra. Jag gick in vände på den o satte på ett lock upponer och det verkade genast mycket lättare.

Skärpning Sara!

Marlene introducerade oss för omvänt lockande där Vajlo fattade galoppen direkt



 

Kommentarer
Louise säger:

spännande, är det shejping du ska börja med ? =)

Svar: Shejpingen ska jag använda till plattsligget men med det andra i inlägget ska jag så mycket som möjligt uppmana honom att lösa det själv :)
Sara & Vajlo

2012-09-11 | 19:17:14
Bloggadress: http://WORKDOGS.SE
Cecilia säger:

Var tvungen att testa på min hund. Var ett tag sen vi gjorde såna övningar. Men han löste det snabbt, fast kastrullen var inte lika lätt och få omkull som en plastmugg, så han fick klura lite. Till slut tog han tag i handtaget och lyckades få omkull kastrullen. Men å andra sidan är han rätt självständig och kör gärna sitt eget race...På både gott och ont!

Svar: Duktigt! :) Jag insåg att jag faktsikt har varit Jätte dålig på att köra sånt här där han ska lösa det helt själv. Mycket spelar nog in på individen som du skriver om de är något själv ständiga eller inte, och givetvis hur mycket man tränat på det. :)
Sara & Vajlo

2012-09-11 | 19:34:56
Bloggadress: http://ceesthekees.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback