up's and down's

Jag har fått en mig en rejäl tankeställare de senatse dagarna.
Hur mitt och Vajlo's samspel fungerar hur min inställning är hur våran träning ser ut mm.
 

Vi har varit väldigt aktiva med träning denna vecka och i tisdags bad bara vajlo om mer och var supertaggad.
Torsdagen var inte alls samma inställning. Jag kännde redan innan att suget inte ritkigt var där varken hos Vajlo eller mig. Då kan jag redan där fundera hur jag tänkte med att köra på endå, resultatet blev som väntat, urkasst.
Jag hade kass inställning och vi har fastnat i ett mönster. 
På torsdag kvällen var jag nerslagen och kände för att helt o hållet lägga lyndaden och alla planer på hyllan.
Jag satte mig o läste dagens inlägg i yabastabloggen och detta handlade mycket om träning och resultat.
Marlene skriver så himla bra, jag känner igen mig på många av de punkterna inlägget handlade om. Och insåg att jag har tappat det allra viktigaste - glädjen. Vi har tränat nötta för att rusa mot resultaten inte för att det är roligt eller  att det känns bra. Helt ärligt har jag inte tyckt att lydnaden varit alls rolig på sistone utan tränat det för "att jag måste" och bara den inställningen ställer till det så mycket och ger såklart dåliga reslutat i övrigt. Klart att Vajlo inte är sugen eller taggad när jag har skit kass inställning och är tråkig!
Efter jag läst inlägget skrev jag några rader med Marlene och när jag gick o la mig började en ny plan ta form och jag fick upp ögonen för många saker.

Igår kom det efterlängtade tillfället att få träna ihop med Marlene och Galen.
Marlene fick mig att inse massa saker och fick mig att minnas hur roligt det är o träna hund.
Jag  fick många ovärderliga tips och råd men det som fick mig mest att hitta ny inställning och peppning var att se Marlene och Galen ihop.
Deras oerhört fina samspel relation och kontakt!


Mitt största fel är nog brist i planering och att jag inte reflekterar över varje träning. Jag har sällan ett pass helt klart för mig vad och hur vi ska träna och hur länge innan träning utan kör mest på "måfå ".
Nått jag helt klart måste ändra på. 
Förutom all den nya kunskapen jag fick hade jag så himla roligt och framförallt så tyckte Vajlo att det var roligt!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback