bomba mig med feedback!

Fick idag gå hem med en sån där härlig känsla i magen efter dagens lydnadspass! Fria följet har blivit jätte fint och lika så attityden. Platsen kan vi inte jobba mer på själva för finns inget som rubbar utan nu är det dags att träna i grupp! Passade så börjar tävlingsträningarna dra igårng på torsdag på bruksan och i år ska jag utnyttja dessa till fullo, och nu när även planerna går att träna på igen måste vi åka dit oftare så vi kan träna på hopp över hinder och bygga ihop programet med fin attityd och uthållighet.
Men vi har stött på 3st problem och behöver råd!  

Fjärren, när jag ger samma kommando upprepade gånger blir vajlo osäker på att han gör rätt eftersom jag upprepar kommandot "sitt" eller "ligg". I "ligg" blir det inte värre än att han trycker hakan mot backen men i sitt lyter han ena tassen och börjar dra den över nosen som i tricket "skämms" eller sätter sig som en "surikat"..Rätt gulligt men kanske inte så jätte bra :P
Jag ger både hand tecken och kommando, och jag utelämnar hand tecknet när jag upprepar ett kommando för att förtydliga att han gör rätt och att han ska förlita sig på hand tecket ist för kommando.
Någon som har något tips om hur jag löser detta? Kan träning där någon annan ger kommenderar medans jag bara gör handtecken hjälpa? 

Hopp över hinder, han hoppar och sätter sig men väldigt snett och väldigt nära..Hade täckt att "tackla" det med targetplatta som vi använde till rutan. då kan jag reglera avståndet och han vänder sig rakt mot mig och jag kan sedan kommendera. Men vill gärna ha mer tips! Hur har ni tränat?

Apporten, har inga problem alls varken med fart vilja eller ingång, förutom att han tuggar på apporten! 
Hur får jag bort det???

I övrigt tar jag gärna mot alla tips om uthållighets träning under ett helt lydnadsprogram!
 
Vajlo njuter av sin belöning (kong med frusen skinkost i) på balkongen efter 1h's lydnadspass
 
 
 

Kommentarer
Malin, Sinus och Unik säger:

Om du belönar varje skifte i fjärren och står nära, tror du inte det blir bättre då? :) Sen i hoppet varierar jag med att kasta en leksak framåt och sätta Scream, funkar super. I apporten kan du lägga nå tejp runt. :)

Svar: Jag har rört till det rejält i fjärren har nämligen fått för mig att samma kommando kan komma 2ggr direkt efter varandra på tävling, men det stämmer ju inte! Haha snacka om yr..:P
Tejp säger du? Hur menar du då? :)
Sara & Vajlo

2013-04-14 | 20:06:14
Bloggadress: http://liivat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback