Tävlingsträning bruksan

Väskan packan o hundkläderna på
 
Igår var det dags för premiären av tävlingsträning! Vi hoppade på bussen och åkte bort till bruksa.
Vädret underdagen var grått och regnigt som följdes av grått och storm men slutade sedan med blåsigt fest med sol. Vi kom till bruksan ca 40min för tidigt precis som planerat för att bara kunna sitta en stund och även köra lite smått på egen hand. Vajlo var pipig till en början och ville bara göra nått (!) men efter en stund vände han sin frustration till något positivt som att belöna på beteenden som gav honom massa gott ur mattes ficka eller som att bara ligga tyst och stilla och titta på matte med sina bärnstens ögon. 
Eftersom vi aldrig varit med på någon av bruksans tävlings träningar visste vi inte hur det skulle gå till men under tiden dök det upp fler och fler människor med sina hundar och helt plötsligt samlades alla nere på plan så vi gick ner till resten för att få vara med på platsliggningen.
När jag kom ner fick jag nästan lite skäll för att vi inte anmält oss i klubbstugan, (hur skulle jag kunna veta att man skulle göra det när det inte finns någon information någonstans att jag sedan var inne i klubbstugan och det inte fanns en kotte där spelade tydligen ingen roll..)
Vi la iaf platsen Vajlo låg mellan 2 oroliga tikar i mitten av ca 15st hundar han låg platsen med hakan i backen och låg som en sten men sedan blev det för intressant o kolla varför hunden breve gnällde och den andra oroligt sniffade i marken något som jag helt var beredd på då jag vet att det är just sådan här träning vi behöver, platsliggning i grupp. Jag gick tillbaka o la om och gick ifrån och gick tillbaka o belönade för att han hade kvar huvet i backen han fick en postitiv bild av platsen och på tävling had han fått en 10;a för han låg hela tiden men nu ska vi bara se till o ha hakan med :)

Efter den första platsen var det plats liggning med skott. Vi gick iväg en bit då Vajlo upplevde skottet som obehagligt sist vi var där (förra sommaren) med hela fickan full med korv kastar jag ut en näve på gräsmattan för att han ska koncentrera sig på något annat. Det fungerade de första 4skotten men sedan tyckte han bara att det blev obehagligt och sket i korven. Jag stod då bara helt som vanligt och låtsades som det regnade och när skotten var slut lekte vi med kampbollen. Eller ja lekte o lekte jag kasta den vajlo sprang o hämta o han kampade men fortfarande med låg hållning o svansen mellan benen. Om jag bara visste vad som orsakat detta så jag kunde hjälpa honom! Han är inte skott rädd för han vill inte fly undan han tycker bara det är jätte obehagligt. Det måste ha hänt någon någon gång jag inte varit med som jag inte kommer få veta. 

Hur som helst låtsades jag inte om honom och vi gick tillbaka till planen och blev lottade in i en grupp på 5pers. En av oss 5 kommenderade medans en körde det program med sin hund man ville och vi andra agerade publik och tävlingsledare, domare etc. Vi hade nummer 4 så under tiden band jag upp Vajlo brevid planen där han satt och tittade på vad vi gjorde och la sig sedan ner som om skottet tidigare aldrig hade hänt. När det var våran tur var han samma gamla Vanliga Vajlo igen med härlig attityd och en piskande svans. Redan där var jag nöjd och klar med våran kväll att han kom ur obehaget som att det aldrig inträffat och var sig själv. Vi körde igenom 2;an som på tävling och jag fick en bild om vart vi är som stämde överens med min egen innan. Att vi kan momenten men behöver tävlingsträningen med jobb på fokus och uthålligheten i fria följet. De andra momenten är självbelönande för Vajlo och de syntes på hopp över hinder som var som en klocka, inkallningen hade han sådan fart att det var djupa bromsspår vid min sida och rutan (som jag skickade om pga av mina nerver o jag kommenderade för tidigt) där han hade fin fart in och där han fryser snyggt i en alert hukande position redo för ett komando från matte.

Det blev inte många rätt men är nöjd att bilden vi fick stämde med min egen och är jätte stolt över att han "kom tillbaka" efter skotten. Att han är väldens enklaste hund att ha med som jag kan binda upp o lämna utan så mycket som ett pip är en guldstjärna. Min fina kille :) Tyckte kvällen var lite dåligt planerad och det var dålig information. Alla är nya någongång och informations bristen är säkert en stor del till att det inte var sådan jätte uppslutning.

Nu är jag lite kluven i fortsättningen. Under dessa tävlingsträningar kommer det alltid att förekomma skott efter den första platsen och då vi åker buss har jag inte någon chans att sätta mig i en bil och åka iväg. Ska jag fortsätta och göra samma sak kasta korv som han får leta efter vi gått bort en bit och sedan köra på? Eller får jag se oss som "slagna" av skottet och försöka samla ihop lite folk på dagar där skott inte förekommer för o träna? Tycker det är jätte bra med dessa torsdagar då vi får träffa så mycket folk och hundar vi aldrig träffar o heller inte känner. Det blir en trygghet i sig att alltid träna med hundar och personer båd jag och Vajlo känner och ger ju då inte samma "utmaning".
Hur skulle ni ha gjort?
 
Trött Vajlo väntar på bussen hem efter 3h på brukshundsklubben
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback