Lära in Vittrings apporten på 7min - Check!

Idag bestämde jag mig för att prova ett tips som jag fick om vittringen. Under hela dagen sedan jag kommit hem har jag vandrat omkring med en vittringspinne i bh;n eller i armhålan (ofräscht, ja vet!) för att ge så mycket av min lukt som är möjligt. Detta för att vittringen skulle bli superenkel.
 
 
Här är tipset jag fick;
"La ut en massa utan vittring i en hög. Den med vittring på fick hon se när jag la ut en bit ifrån högen. Tillbaka till henne och skickade henne och naturligtvis tog hon rätt, hon visste vilken det var. La ut igen på ny plats men lite närmare högen. Sedan närmare och närmare och började sedan sprida ut högen, lät henne inte se etc. För min hund var det svårt att förstå att det var just en enda pinne med vittring jag ville ha, inte enbart en (eller flera) träpinnar. Har funkat kalas! Har för mig att jag läste om det sättet i boken "Med sikte på 10:an" - väl värd att läsa!! Lycka till!!"
Och idag lyckades jag lära Vajlo vittringen på nästan exakt 7min!

Såhär gjorde vi;
Eftersom vi har dåligt väder blev denna övningen inne i köket. Jag började som tipsaren skrev nästan helt o hållet fast la till lite egna saker.
Jag la 5 orörda pinnar i en hög satte Vajlo brevid mig tog fram vittringspinnen höll den framför honom och började "sniffa" på den. Så fort Vajlo följde mitt exempel o sniffade klickade jag och belönade, och gjorde om ytterliggare en gång.
Sedan gick jag o la pinnen en bit ifrån de andra och sa varsegod. Vajlo gick först fram till högen med sedan såg jag att han kopplade på nosen och gick till den jag la ut sist och luktade, där precis när han luktade klick + godis.
Jag gick o hämtade honom o pinnen gjorde samma sak o då grep han pinnen direkt, klick + godis. Gjorde om det ett par gånger medans jag för varje gång flyttade pinnen närmare.
Sedan spred jag ut de andra pinnarna för att de skulle locka mer men visade vart jag la pinnen denna gång imellan 3pinnar. Skickade, såg att han använde näsan och klickade när han hade nosen rätt, klick + godis. Gjorde om det och då väntade jag tills han grep och kom tillbaka, klick + massa godis. Även detta upprepade jag ca 2 gånger till (flyttade pinnen men han fick se) klickade o belönade vid rätt.
Sedan gick jag ut med honom ur rummet gick tillbaka för att flytta om pinnar och lägga vittringen imellan de andra tog in Vajlo och skickade. Här ställde han sig och man såg verkligen att han tänkte, han gick mellan pinnarna och nosade gick tillbaka till den rätta och plockade upp den! Klickade tokbelönade och satte honom i position. Upprepade och samma resultat, nosade tog rätt kom tillbaka till position med vittringspinnen fast i munnen, även här tok belöning och ett sista skick med samma utgång! 3 gånger under dessa 7 min tog han fel pinne för att han "bara gjorde" utan att slå på näsan. De gångerna väntade jag ut, eftersom belöningen uteblev började han straxt att ta en annan för att till sist tänka till koppla på nosen och göra rätt. 

Är så stolt så jag spricker! Det är sjukt vad kelpies är smarta :D
Nu blir det till att befästa ordentligt sakta men säkert utmana mer och använda pinnar med mindre o mindre lukt, men jag ser ljust på iaf detta momentet i framtiden! 
 
 

Kommentarer
Anna säger:

Fan va duktig du är !!!

Svar: Tack Anna! <3
Sara & Vajlo

2013-08-06 | 21:32:48
Bloggadress: http://annaochpepzi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback