Äventyr

Är så himla glad!
Nu har allt fallit på plats och det ser ut som att jag och Vajlo ska åka på rasspecialen i Lomma i vår! Kom över tågbiljetter till kanonpris och det har även löst sig med boende. Längtar massor och det ska bli mysigt att bara Vajlo och jag ska åka på äventyr helt själva en helg <3 Det kommer bli en prövning med 3timmar tåg och byte till buss med en proppad resväska och hund, men vi har klarat värre ihop. Gotlandsresan var ingen dans på rosor o den överlevde vi och Vajlo var så himla duktig.
En sak är iaf säker att allt hade blivit så mycket smidigare om jag hade en bil och körkort. Så till nästa år lovar jag mig själv att ett körkort ska införskaffas om jag så ska behöva ta ett lån för att få ihop pengar till det. Jag har varit duktig och sparat men när jag alltid fått ihop en ansenlig summa har det alltid dykt upp något som gör att jag måste ta av de sparade pengarna och då har suget att hela tiden slita och spara för det där förbannade körkortet försvunnit och nu står man igen på ruta noll med en ist obetydlig summa på sparkontot...En vinst på lotto skulle sitta fint just nu!


Petra delade ett filmklipp på Skurk som ylade till ljudet av glassbilen. Många hundar ylar till glassbilen det räcker med att söka på toutube så hittar man en hel hög med, så även jag blev ju nyfiken och se hur vajlo reagerade. Min systers husky kan jag "få igång" bara jag själv ylar men vajlo svarar varken då jag eller någon annan hund ylar men han som många andra ylade till glassbilen! Varför är det så? Efter lite googlande fanns det 2 svar. Antingen får de ont i öronen eller så finns det så många likartade toner i "sirenljud" med ylandet som hundar kommunicerar med så att de triggas till att yla och svara på sirenljudet.

"Att hundens ylande uppstår i en massa för oss människor knepiga situationer ex ylar hundar till musik , till glassbilen till ambulansen eller när man själv ylar till hunden beror på att en ljud innehåller olika frekvenser ( toner ) i en sammansatt kod ( spektra ) alla föremål har ett unikt sammansatt spektra . Gitarr låter gitarr Fiol låter fiol och Piano låter piano oavsett om man slår ett A på det så låter dom olika pga av det unika sammansatta frekvensspektrat , människans röst är också unik för varje människa , ungefär lika med ett fingeravtryck det är därför vi kan känna igen varandra i telefonen där ljudet är mycket begränsat men spektrats sanmmansättning gör att vi känner igen rösten i andra ändan av telefonen . 

Detta spektra är hunden mycket duktig på att kunna identifiera . och i hela spektrat exemplvis glassbilen, musiken, våran röst när vi ylar med hunden innehåller samma spektra bland alla andra frekvenser som hunden har i sin ylkominikation därför svarar den på ambulansen eller glassbilen eller tom vårat ylande . Personligen minstänker jag att detta är autonomiskt det verkar som hundar som ylar till musik bilar och annat inte riktigt styr det " med egen vilja " utan att det triggar ingång autonomiskt ."

Vad tror ni? 



  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback