2012 resumé

2012, vilket år det har varit!
Jag insåg nog inte riktigt hur innehålls rikt det har varit förrens jag för en stund sedan satt och ögnade igenom bloggen och läst om det gångna året.
Vad vi har vuxit i år både Vajlo och jag själv, och vad mycket vi har hunnit med!
 
Lydnaden
I början av året tragglade jag osäkert med lydnaden och den 16;e Maj gjorde vi en brakdebut med 168,5p och en 4;e placering. Inget jag ens kunde drömma om då och blev mycket överaskad men såklart överlycklig. Där efter tändes gnistan i mig och inte långt efter anmälde vi oss till tävling nr2 i Linköping. Där gick allt rätt bra enligt mig själv men vi fick orättvisa poäng, jag själv och flera andra tyckte att vi skulle ha haft iaf tillräkligt för ett 1,a pris, men domaren tyckte annorlunda och vi åkte därifrån med rätt taskiga poäng. Månaderna efter satsade jag allt på lydnade tänade och deltog på ytterligare 3 tävlingar. Av dessa 3  gjorde vi en dålig tävling i Valdemarsvik, fick 1 första pris och en 2,a placering i Jönköping och bröt på tävlingen i Norrtälje (Kelpiespecialen) efter platsliggningen (han var totalt omotiverad på uppvärmningen). Efter rasspecialen tappade både jag och Vajlo suget och träningarna blev allt sämre. Efter 3 månaders frånvaro från vad allt vad lydnad och brukshundklubb hette tog jag upp träningen igen och allt kändes bättre och vi båda hittade suget. Efter mycket funderande ville jag ge oss själva en sista chans att uppnå målet som vi satt inför 2012 att ta LP1. För inte många veckor sedan gjorde vi det sista för i år, en sista lydnadstävling. Och vilket avslut vi fick, 180p en silverpokal och det efterlängatde LP1!
Under alla tävlingar har jag fått en liten grund till en bra rutin hur man ska förbereda sig för tävlingar. Allt med rastning uppvärmning, ja allt runt omkring att delta i en tävling mer än att vara inne på tävlingsplanen. Jag har lärt mig så mycket under året både bra och dåligt som jag kommer att plocka med mig nu när vi blickar frammåt.
 

Utställning
I år har vi deltagit på 3st utställningar, som minst sagt har varit motsägelsefulla. De 2 första gick inge vidare och med hyffsad kritik fick vi VG och blev 4,e bästa hane i öppenklass på rasspecialen.
I kritiken från båda dessa fanns det många motsägelser från de båda domarna. Ena tyckte hyvudet var välskuret och maskulint medans den andra tyckte det var tungt och grovt, eller att han haed knappa vinklar medans den andre tyckte att han var välvinklad....Ja vad ska man säga, de gick vel inte efter samma rasstandard antagligen ;)
Men på årets sista utställning som gick av stapeln på hemma plan i Norrköping och dessutom var internationell avslutade vi med en skräll och Vajlo fick inte bara fin kritik med excellent utan blev även BIM och fick CACIB av den australiensiske domaren.
 
 
Övrigt
Utöver lydnaden och utställningen så har Vajlo fått godkänd exteriör till Korningen och ett godkänt Vallanlagstest med snittpoäng på 4,33 av 5. Vi har varit på både kelpieträff och vid ett annat tillfälle på kennelträff för Jejmic's och Rostaggens. Vi var på rasspecialen i Norrtälje och Vajlo kullsyster Visa jag och Visa's matte Marie satt som representanter för Svenska Kelpieklubben i rastorget på Älvsjömässan i sthlm som gick av stapeln den 10-11 dec.
 
 
Detta är mer eller mindre alla de "stora" sakerna som hänt oss i år. Vi haft haft det kämpigt och haft riktiga fina toppar, men det viktigaste av allt så har vi delat alla dessa med underbara nyfunna och gamla vänner. Och det är inte bara oss det har hänt saker för, i år flera i Vajlo's fina släkt har vunnit fina priser och fått flera titlar och många av alla våra vänner. Jag är så lycklig att jag är omgiven av så duktiga talangfulla glada snälla trevliga ägare och era hundar <3

Kommentarer
a-l säger:

Låter som ett bra år :) hoppas detta blir minst lika bra !

Svar: Det hoppas jag med :D
Sara & Vajlo

2013-01-01 | 18:01:34
Petra och Skurk säger:

Så väl värda LP1:et! Hoppas ni får ett helt underbart 2013! Kram från oss!

Svar: Tack! <3 Det hoppas jag med hoppas ni med får ett underbart 2013 med mysig valptid med! :)
Sara & Vajlo

2013-01-01 | 18:04:30
Bloggadress: http://petraskurk.wordpress.com
Andrea säger:

Låter som ett bra år!

Svar: Ja det har det faktiskt varit :) Hoppas på ett minst lika bra 2013!
Sara & Vajlo

2013-01-01 | 18:21:51
Bloggadress: http://sporthund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback