Hur lär ni in vittringen?

Idag packade jag väskan och tog bussen upp till bruxa.
Det var flera månader sedan vi var där och nästan lika länge sen vi la tid till ordentlig lydnadsträning. Det har helt legat på hyllan hela semestern, så med tanke på det är jag nöjd över att så pass mycket sitter så bra som det gör! Min plan var att köra igenom lydnadsprogrammet från början till slut utan belöning eller uppehåll.
Tanken var att se hur vi låg till och sedan "nöta" de moment som behövde träning. Allt gick riktigt bra men han höll inte riktigt ihop till slutet och blev fort trött vilket är förståligt eftersom vi inte gjort någon huvudträning alls på flera veckor. Så rutan och fjärren tog stryk och det fick vi nöta på. Vi gick av planen, och Vajlo fick en stund vila. Jag satt där och rullade tummarna i ca 30min (vi vart HELT ensamma på klubben) och kom på mig själv att i huvudet visualisera ett träningspass om jag hade haft "hund nr2". :P Kan man bli mer redo än så?! Näe nu är det snart dags att ta tag i den där tillökningen av flocken ;)
Efter vilostunden gick vi på rutan och fjärren. Rutan var precis som jag trodde, han blev för trött och tänkte inte efter andra skicket gjorde han rätt gick in i mitten på djupet och vände sig så fort jag sa "stanna" men la sig, 3 skicket var samma och där fick jag ett stående och 4 skicket för att befästa det var som en dröm. Han vet och kan men man märker som sagt att vi haft semester ett bra tag. Fjärren var lika som rutan han var för seg i skallen där fick vi kämpa lite mer och var det en perfekt fjärr satte han sig innan kommando och gjorde vi om det låg han bara o dumglodde på mig när jag sa "sitt". Jag fick gå tillbaka så det bara var en meter imellan oss han fick göra rätt få en liten belöning sen gjorde vi om det "på riktigt" och när jag återgick fick han slutebelöningen när han låg kvar på backen. Där avslutade vi hela träningen tog en mysstund i gräset och åkte sedan hem. Momentet som överraskade var hopp över hinder med sättande. Det var klockrent med en gång och det har vi nästan inte alls tränat öht då jag varit dålig på att åka till bruksan och vi haft problem med att han sätter sig snett och för nära hindret. Så over all hade vi en bra känsla och var "ringrostiga" inget som lite rutin kan råda bot på.

Hade även tänkt att lite försiktigt börja lära in nya moment ifrån lydnadsklass 3. Så nu skulle vilja ha massa tips på hur ni har lärt in vittringen? Vi har inte börjat alls så skulle vara kul att få läsa lite olika metoder och tips. :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback