Det här att ha med sin hund överallt

Jag är en sån där hund ägare som tar med sin hund överallt. På resor hem till kompisar, på stan, till en fika, till en fest, till jobbet, på bussen, på spårvagnen, ja överallt där jag kan.
Vajlo är väldigt "berest" och har alltid varit toppen i nya miljöer och situationer, trygg nyfiken och modig redan från valp och visst har alla dessa egenskaper underlättat för mig. Jag blir alltid lika stolt över honom när vi tar oss ann jobbiga miljöer och resor. Vi har redan hunnit med en del bla en resa til Gotland för 2 år sedan resan till skåne förra månaden och såklart Älvsjömässan när Vajlo o Jag satt i rasmontern ihop med Vajlo's syster Visa & Marie.
Senast förra veckan fick Vajlo följa med ner till stan där det var matmarknad mitt i city, vilket innebär smockat med folk överallt fresterlser i huvudhöjd som bakverk korvar ost mm. och så var det väldigt varmt också.
Jag satte på Vajlo sitt kylhalsband laddade väskan med vatten och fickan med godis och gick ner till stan (5min från lägenheten), vi tog ett kort pitstop vid konstmuseet så Vajlo fick bada i fontänen innan vi skulle ge oss i kast med shoppingen. Som utbildad kock var jag i himmelriket, 5min från mitt hem hamnade jag i ett myller med dofter  delikatesser och mat från världens alla hörn! Vad sägs som en krokodilburgare från den Australiensiska Barbeque grillen?? ;)
Vajlo tog allt med ro och gick snällt vid mattes sida trotts alla 100tals människor packade på en trång gata mellan alla matstånd. Han satte sig fint vid min sida när vi stannade för att titta och viftade charmigt på svansen när folk tittade på honom <3 
När vi gick där bland stånden sitter det ett gäng vid ett bord och käkar mat alla börjar peka o titta och jag stannar till, bland de som satt där satt det en kille från Australien som blev helt till sig och kom fram och var så glad att se en kelpie. Jag fick hur mycket beröm som helst över Vajlo att han var så himla fin trevlig och att han hanterade hela miljön med ro. Jag sträckte lite extra på mig och vi gick vidare :)
Innan hemgång hade jag händerna fulla med kassar från marknaden. 
 
Det är syn att man inte får ett perspektiv på hur mycket folk och hur trång det egentligen var

 
Jag ser bara positiva saker när man har med sig sin hund överallt - MED ansvar. 
Att man känner sin hund och kan läsa av alla situationer och hundens signaler är A & O. En orolig hund utan vägledning kan snabbt gå upp i stress må dåligt och känna obehag. 
När jag tar med Vajlo vill jag att han ska ha lika roligt som jag själv och uppskatta miljön vi är i. 
Visst det är svårt att förklara för honom under en packad tågresa att det är mysig (för jag själv tycker inte det) men belöningen är ju när man kommer fram! Eftersom Vajlo har en positiv insyn på livet rent generellt räcker det många gånger för honom att matte strålar av stolthet och öser berömm över honom. 

Brukar ni ta med era hundar överallt och hur ser ni på detta? :)



Kommentarer
Elinore säger:

Jag tar med min yngsta överallt, för träningen behövs och det är alltid roligt att se hur han hanterar allt och hur han fokuserar och följer med! Det behövs för tävlingskarriären :)

Den äldsta följer inte med om vi inte ska någonstans med bil, då det tar för mycket på honom. Tycker det är behövlig träning från ung ålder!

Svar: Klart att miljöträning är viktig i alla former, eftersom Vajlo nu är 3 år har jag nog slutat se det som miljöträning, har nog faktiskt "glömt av" alla de där sakerna man tänker på när man har en ung hund! :)
Sara & Vajlo

2013-06-12 | 17:46:39
Bloggadress: http://www.neoverona.webb.se
AC säger:

Jag tar med mig mina hundar nästan överallt, inte till miljöer där personer kan bli extremt stökiga dvs fylleställen då jag vill skona mina hundar från såna människor. Jag tycker det är jobbigt själv och vill inte smitta av det på hundarna. Men annars så är de med nästan överallt, de har åkt alla möjliga fordon, hänger på jobbet, på hotell osv. Men som du säger, man har ett ansvar både mot hunden och mot omgivningen :)

2013-06-12 | 20:44:13
Bloggadress: http://www.lillaliam.se
Evelina - Hundvardag.se säger:

Jag har alltid med mig båda mina :)

2013-06-13 | 12:02:55
Bloggadress: http://hundvardag.se
Sofie säger:

När jag bara hade en hund så var hon med överallt men inte på stora folksamlingar som marknader som inte tycker att det passar en hund. Med på lunga fester var hon och på uteserveringar. Hon var väldigt lätt att ha med sig och kunde slappna av överallt. När jag sedan fick tre efter en stund så blev jag lat och lämnade de mera hemma som det är ett stå hej att få med sig tre hundar i mellanstorlek ibland. Men det är mycket viktigt att visa dem det mesta och det försöker jag göra igen nu när jag har en unghund som jag vill att hon ska bli trygg i alla former av miljöer och kunna slappna av. idag har vi stadstränat tex :) då jag har varit dålig på det som vi bor i en mindre stad

2013-06-13 | 14:51:03
Bloggadress: http://maysan-astrid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback