Lugn men endå innehållsrik helg

Det absolut bästa med helger som man vaknar oförskämt tidigt på är att man snart inser att man är ledig och kan somna om! Att man kan gå upp öppna balkongdörren lite på glänt för att få in kall frisk luft krypa tillbaka ner under det fluffiga duntäcket. Det är inte ovanligt att man hör kelpien sträcka på sig borta i soffan hoppar sedan ner o tassar bort till dig i sängen där han lägger sig tätt intill och snusar i ditt hår. Det är de finaste mornar jag har! Och gårdagens morgon var precis en sådan. Vi drog oss länge i sängen gick sedan upp för frukost och ut i solen. Runt 1 gick vi bort till mormor och morfar som bjöd oss på middag (ja oss, vajlo fick 3st korvar några kulor torrfoder och Väldigt mycket godis). Vi gick en promenad ihop och gick med tillbaka för fika och en lång härlig stund på deras inglasade balkong som badade i solljus. Vajlo stormtrivdes som alltid med massa klappar och godis. Och tog plats i en stol på balkongen brevid min morfar som han smygpussade på så fort han tittade bort.
På eftermiddagen gick vi hem mätta och belåtna, vi landade hemma i ca 2 timmar sedan åkte vi vidare hem till Erika och Vajlo's bästis samojeden Aaron. Filmkväll o tacomys för de 2benta och bus för de 4benta. En liten kompis till Aaron kom på besök en liten Ciahuahua mix (okastrerad) vid namn Stallone, och det fungerade bra med Vajlo. Han kunde först inte riktigt bestämma sig om den lilla pälsbollen var rolig eller jobbig, Han var melan golv o tak, modig och frammåt. I början var vajlo Jätte stel o kollade in den lille o efter en stund lekte de på golvet Vajlo låg ner och den lille sprang runt var uppe på vajlo naffsa i hans kinder o var mer vild än tam :D Det var väldigt påfrestande för Vajlo och när vi sedan avbröt leken slog han flämtandes ihop på golvet min stora klump. Allt gick bra under kvällen tills Stellan inte kunde låta bli Vajlo som sov under bordet, då fick han sig en rejäl tillsägelse o stackars Stellan blev helt spak. Men fick ett sms idag om att han var precis som vanligt idag, han har tydligen inte fått en tillsägelse av en annan hund förut så förstår att den lilla stackars blev chokad.
Dagen började med ett pass lydnad för våran del ihop med Anna & grabbarna som legat i kennelhosta så vi inte kunnats setts på ett tag men nu är friska. Vajlo var lika het som vanligt och han blir fort mentalt trött på kort tid, fortare än innan kan jag nog tycka. Trotts det tyckte jag han gjorde bra ifrån sig. Lite för het i linförigheten och trycker gärna mot mitt ben och jag måste lägga en tungre grund i fjärren. Men inkallningen var EXEMPLARISK, rasande fart och jag kände honom inte ens i sättandet under positionen trotts han satte sig nära och spikrakt. Han var lite uppsnurrad till rutan men efter 2 skick satte han den riktigt snyggt så där bröt vi med en platsliggning. Platsen har vi kommit jätte långt med och han ligger fint med hakan i baken, jag gör vanlig plats mer sällan och mer svårare för honom oftare som att kasta leksaker eller godis framför/bakom/vid sidan eller själv gå runt honom/förbi eller över och han ligger kvar med hakan hela tiden - duktig kille! Vi avslutade med att träna på budföringen och med tanke att vi aldrig tränat det förut och att rutan stog kvar som han hela tiden drogs till så var det inte alls farligt att det bara tog 3 försök innan han satte en fin budföring. Där bröt vi och åkte hem.
Vi gick bara upp till lägenheten lämnade lydnads sakerna och bytte till cykelgrejjer. På med sele på Vajlo och midjebälte till mig. Jag skulle jobba idag på mitt 2;a jobb så vi passade på att cykla ner. Vajlo var även idag jätte duktig vi har inga problem alls med cyklingen! Han får själv bestämma tempot men vill inte att det ska gå långsammare än trav. Vi cyklade förbi rastgården en hund med skall o utfall, en promenerande hund och inte mindre än en tant med 4st hundar som tokslällde och gjorde utfall i kopplena utan att vajlo stannade eller reagerade mer än med höjd svans och att titta lite. SÅ stolt över honom! <3
Hemma kastade han sig i snön bakom huset och grisade runt och fick sedan ett kelpiefnatt :) Han var inte helt uttömd efterråt utan mer nöjd och med ett långsammare tempo i kroppen, men 2x 3,5km tog idag ut sin rätt + alla aktiviteter under helgen och lydnadspasset innan. Så vi tog en dusch lätt massage och stretching + utfodrning (mat, olja, vatten, rå morot blandat i en skål) och dunsade vi båda ner i soffan.
Jag har haft en inre stress att vi redan är i mars och jag inte känner mig tävlingsklar i någon av de grenar vi tänkt ta oss igenom i år. Jag satte mig med almenackan och gick in på sbk tävling för o se hur vi ligger till inför kommande tävlingar och om vi har några runt omkring oss i östergötland. Jag kan säga att jag nu sitter med ett lugn och inser att vi har TID! Inte mindre än 20st tävlingar ligger framför oss ända in i november och jag vet att vi iaf kommer nå ett av målen vi satt upp för i år och det är lydnaden, jag ser även ljust på rallyn men det är pinsamnt dåligt med spår tävlingar i apellklass runt omkring...Utöver dessa 20 tävlingar vi har chans på är det iaf 3st utställningar och ett MT, plus rasspecial som är markerade i kalendern. Vi kommer nog ha fullt upp i år och jag har en känsla av att 2013 kommer att flyga fram! 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback