Ännu ett inlägg om jyckens fantastiska arbetsförmåga

"Helhetsintrycket skall vara en smidig, livlig hund av hög klass, 
som visar hård muskelkondition kombinerad med stor smidighet
i lemmarna och som ger intryck av förmåga till outtröttligt arbete. 
Den skall vara fri från varje antydan till spinkighet."

"Australian kelpie är en utomordentligt uppmärksam, pigg och i hög

grad intelligent hund med ett milt, följsamt lynne och en nästan
outtömlig energi och en påfallande lojalitet och plikttrogenhet"
 
Detta är 2 utkast från vad som står i rasstandarden om Kelpien. Jag har iaf en väldigt rastypisk hund som nu trött och nöjd ligger och snarkar (högt) i soffan.

Varje gång jag jag arbetar fysiskt med Vajlo blir jag lika imponerad varje gång över hans styrka uthållighet och "jävlaranamma" 
Tex. som när vi cyklar, När vi börjar och precis sätter fart kastar han sig i selen jobbar och kämpar för att jobba frammåt fortare. Jag begränsar alltid honom när det kommer till det fysiska. Han är en kelpie. Han visar aldrig att han blir trött. Han skulle springa tills tassarna började o blöda och fortsätta ännu längre endå om jag bad honom, om han är fokuserad och inne i sitt arbete. Kelpie's är riktigt tuffa hundar. Inte på det sätt att de är elaka men de är riktiga arbetsmaskiner som inte visar trötthet eller skador, och de backar Aldrig. De jobbar hårt och ärligt tills jobbet är klart eller någon tar de ur arbetet och hindrar dom från att fortsätta. Därför kan jag förstå att det sägs att kelpie's är svåra hundar. I fysikt arbete är det jätte viktigt att känna din hund och kunna bryta innan de tar ut sig för mycket, för det gör dom om dom får chansen. Det är viktigt att känna sin hund i mental träning för att kunna bryta innan de går in i högstress och överslag. Men oj vilka hundar det är! Jag beundrar dom älskar dom och faller hejdlöst för rasen dag för dag, och det känns bara som att kärleken till dom kan bli ännu större.
Men nu till saken, idag fick han chansen att bestämma själv. Jag släppte på bromsen och började trampa han fick bestämma tempot. Han ökade och ökade o ökade och ökade! Jag fick trampa rejält för att hålla hans tempo och tillslut när jag inte trodde han kunde springa mycket fortare satte han till ännu en växel! Att se honom sådär springades för vad allt han kan nör han tittade upp i mina ögon...Jag önskar ni kunde fått se det lyckan i hans ögon hur tillfreds han var att "äntligen får jag ge gärnet". (Bli nu inte oroliga jag saktade ner tempot så mycket att det bara kunde travas och det var absolut ingen lång stäcka han öste på) Straxt vi återgick till samma "kamp" han ligger på hårt i selen framåt för att det går för sakta ;)
Jag har aldrig varit med om något liknande hans engagemang allt han gör gör han med hela hjärtat och älskar varje sekund. Hans arbetsmoral att fortsätta jobba hårdare, han är makalös min fantaskiska kille - vilken hund jag har <3 Jag skulle så gärna vilja testa honom i spann. Ensam är han verkligen en kraft att räkna med både i kropp och knopp i draget, men skulle vilja se hur han fungerar i spann. Hoppas vi får chansen hos någon av våra husky vänner en dag! :)
 
 
"Helhetsintrycket skall vara en smidig, livlig hund av hög klass, 
som visar hård muskelkondition kombinerad med stor smidighet
i lemmarna och som ger intryck av förmåga till outtröttligt arbete. 
Den skall vara fri från varje antydan till spinkighet."
/Rasstandard Australian Kelpie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback