Skåne resan & Rasspecialen dag 1

Äntligen har jag tid att skriva om våran resa ner till (södra) Kelpieklubbens rasspecial,vi hade 3 helt underbara dagar nere i skåne!

Det var först bestämt att Vajlo och jag skulle sova på Lomma Brukshundklubb där rasspecialen skulle hållas men super snälla Mari Lindström erbjöd oss att få bo hemma hos dom under helgen! Sagt och gjort, vi åkte tidigt på fredag förmiddag med tåg ner till Lund. På ett smockfullt tåg reste vi i ca 3h i en hundkupé full med hundar hussar och mattar. 7st hundar på 8 mycket trånga platser! Är jätte inponerad av alla hundar och inte minst min egen som åkte tåg för andra gången i sitt liv o detta i flera timmar. Vi satt först själva en bit i ett "2säte" men fick efter 2 hållplatser sällskap av en tjej och hennes shelite på platsen brevid. Vajlo var nyfiken först men accepterade sen att han inte fick hälsa och la sig ssedan ner på golvet för att sova (vilket inte var helt lätt med tankt på hur trångt det var och att det var en ettrig pincher framför som försökte krypa under sätet fram till vajlo hela resan). Väl framme i Lund blev vi varmt välkomnade av Mari Lindström (Kennel Australian Mates) och Vajlo's halvsyster Bizkit.
 
Vi åkte hem till deras fina gård på söderslätt åt lunch och bekantade oss med varandra innan det var dags att åka vidare till Lomma för grillkväll med kelpiegänget innan rasspecialen som skulle gå av stapeln nästa dag.
Vajlo blev accepterad av Mari's 3 tikar och syskonen (Vajlo & Bizkit) fann varandra och busade titt som tätt. Även Anni (mellantiken) tyckte Vajlo var ganska så rolig medans mamma Genna (äldsta tiken och mamma till de andra 2) visade vart skåpet skulle stå och talad om att där var det minsann hon som bestämde ;) Så de 2 (Vajlo & Genna) lät varandra vara på sin egen kant ifred.
På gården har fam. Lindström både får och frigående höns, Vajlo drog en lov inne hos fåren och kollade in vad hönsen var för spännande saker (han har aldrig träffat höns förut och sprang efter de stackars hönorna och tupparna) men efter att matte sa åt honom att man inte fick bråka med hönsen gick han lugn(are) efter dom och var mest faschinerad över dessa konstiga varelser.
 
På kvällen var det dags för avfärd till Lomma, och grillkvällen. Vi välkomnades av för mig många obekanta ansikten och kelpieklubbens alldeles egna pressfotograf och eldsjäl Sofia Olsson som jag träffat ett par gånger innan.
Vi bjöds på grillat potatis gratäng sallad o dryck och där efter ordnades en Apporteringstävling.
De hade ställt upp en apporterings ruta med 21 föremål innuti och varje ekipage skulle under 5min skicka sin hund och hämta så många föremål som möjligt. Alla var jätte duktiga och det var flera hundar med underbar attityd osm flög in i rutan och kom glatt tillbaka med sak efter sak. Jag hade inga som helst förväntningar på Vajlo efter tågresan ny miljö nya intryck nya människor och hundar, jag var glad om han bara hämtade 3 saker och hade roligt under tiden. Innan det var dags för oss var det 2 innan som var jätte duktiga vars hundar hämtade 8 & 9st föremål. 
När det var dags för våran tur gick jag fram till linjen kopplade loss och inväntade start. Starten kom och Vajlo for som skjuten ur en kanon och hämtade ett föremål kom o lämnade det och for ut i rutan igen korgen vi fick för o lägga de hämtade föremålen i började fyllas och snart var den överfull! En kastrull en stövel en leksaksbil i plast en skateboard som var för tung att lyfta släpade(!) han tillbaka till mig. Vid ett tillfälle kon han med en trädgårds spade i metall som han vägrade släppa så han drog mig ut in i rutan efter jag ramlade omkull. Min knasboll, Så underbart att se honom hämta alla dessa saker med sådan glädje och sådan fart!
När tiden tagit slut räknade de ihop hur många saker han hämtat och med 17(!) (18 om man räknar med pinnen han kom med i rutan som de inte lagt ut) vann vi överlägset apporteringstävlingen och tog hem Casey's apporterings pris! :D
Vi fick massa gratulationer och beröm, de tyckte det var helt fantastiskt och att Vajlo är en sån härlig kille.
 
Stolt trött och glad la jag huvudet på kudden i den lilla stugan på Mari's gård och somnade efter vi kommit hem och somnade gott.
 
 Vajlo & Bizkit

Apporterings tävlingen Miss Magoo's Bästa

Pekka

Baccus

Våran tur!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback